شنبه, 1 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۲۹ 
  • تعداد بازدید : 194
جلسه ارائه پیشنهادات همكاری مشترك با سازمان تحقیقات كشاورزی برزیل برای توسعه كشت سویا در كشور
جلسه ارائه پیشنهادات همکاری‌ مشترک با سازمان تحقیقات کشاورزی برزیل (EMBRAPA) به منظور توسعه کشت سویا در کشور در روز دوشنبه 16 خردادماه 1401 ساعت 14 الی 15/30 برگزار شد.

 

جلسه ارائه پیشنهادات همکاری مشترک با سازمان تحقیقات کشاورزی برزیل (EMBRAPA) برای توسعه کشت سویا در کشور

 

   در راستای عملیاتی کردن یادداشت تفاهم همکاری‌های مشترک بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات کشاورزی امبراپا برزیل، نشست فنی- تخصصی در خصوص توسعه کشت سویا در کشور میان مؤسسات تحقیقاتی تابعه سازمان تحقیقات برگزار شد.

   به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات خاک و آب، جلسه "ارائه پیشنهادات همکاری‌ مشترک با سازمان تحقیقات کشاورزی برزیل (EMBRAPA) به منظور توسعه کشت سویا در کشور" در روز دوشنبه 16 خردادماه 1401 ساعت 14 الی 15/30 برگزار شد. در این جلسه نمایندگان مؤسسه تحقیقات خاک و آب، مؤسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور و پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

   از آنجا که سازمان تحقیقات کشاورزی برزیل (EMBRAPA) توانسته بطور قابل توجهی سطح زیر کشت محصول سویا را تا 33 میلیون هکتار در اراضی کشاورزی برزیل افزایش داده و نیز عملکرد سویا را از 1/2 تن در هکتار به حدود 3 الی 3/5 تن در هکتار ارتقاء دهد، انتظار می‌رود همکاری موفقیت‌آمیزی برای مشارکت در توسعه کشت سویا در کشورمان داشته باشند.

   تبادل سویه‌های باکتری تثبیت‌کننده نیتروژن در گیاه سویا بین مؤسسه تحقیقات خاک و آب و طرف برزیلی، دریافت سوپراسترین‌های تثبیت‌کننده نیتروژن و مقاوم به درجه حرارت برای توسعه کشت سویا در مناطق جنوبی کشور، استفاده از مایه تلقیح‌های ترکیبی حاوی باکتری تثبیت‌کننده نیتروژن و انواع محرک رشد، بررسی روش‌های استفاده از مایه‌تلقیح به صورت تلقیح بذری، تزریق در کنار بذر در خاک و بذور پوشش‌دار شده با باکتری، همچنین توجه به محدودیت آب و وقوع تنش‌های رطوبتی در کشت سویا در برخی از مناطق کشور، توجه به ارقام با عملکرد بالا و مقاوم به تنش‌های زیستی و غیرزیستی و استفاده از مایه تلقیح قارچ‌های میکوریزی به منظور کاهش فعالیت بیمارگرهای ریشه و تنش‌های دمایی، رطوبتی، شوری و تراکم خاک، استفاده از دستورالعمل‌های به زراعی سازمان امبراپای برزیل، مواردی که در زمان توصیه کودی برای شرایط کم خاکورزی و بدون خاکورزی درنظر گرفته می‌شود از مهم‌ترین موارد مطرح شده از سوی مؤسسه تحقیقات خاک و آب درجلسه از به عنوان راهکارهای همکاری و پروژه تحقیقاتی مشترک بود.

   در نهایت مقرر گردید مؤسسات تحقیقاتی تابعه سازمان به صورت مشترک نسبت به تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری مشترک با سازمان تحقیقات کشاورزی برزیل اقدام نمایند تا در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نهایی گردد.

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0