شنبه, 6 مرداد 1403
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۳/۲۲ 
  • تعداد بازدید : 115
رئیس بخش مدیریت آب در مزرعه موسسه تحقیقات خاک و آب کشور:
افزایش بهره وری آب كشاورزی با اجرای صحیح الگوی مصرف آب
نیاز علی ابراهیمی پاک رئیس بخش مدیریت آب در مزرعه موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: اجرای صحیح الگوی مصرف آب موجب کاهش 20 الی 25 درصدی مصرف آب در کشاورزی می شود.

 

 

افزایش بهره وری آب کشاورزی با اجرای صحیح الگوی مصرف آب

 

 

  به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، نیاز علی ابراهیمی پاک رئیس بخش مدیریت آب در مزرعه موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: بهره وری میزان تولیدات به نهاده هاست و آب و خاک مهمترین نهاده ها در بخش کشاورزی است. اگر تولید افزایش و نهاده ها کاهش پیدا کند، افزایش بهره وری و عملکرد را خواهیم داشت. وی افزود برای ارتقای بهره وری آب باید در مصرف آب دقت و آب را بهینه مصرف کرد.
  رئیس بخش مدیریت آب در مزرعه موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات خاک و آب با قدمتی حدود 70 سال فعالیت های خود را در زمینه آب و خاک پیش می برد گفت: این موسسه به منظور استفاده بهینه و پایدار از منابع اراضی و کمک به کشاورزان، پایگاه های اطلاعاتی از قبیل سامانه تناسب اراضی، سامانه ثبت مواد کودی، سامانه نیاز آبی و پایگاه داده های خاک را طراحی و ارائه کرده است که سامانه نیاز آبی یکی از منابع اطلاعاتی کاربردی برای تأمین نیاز آبی گیاهان در سطح کشور است.
  وی افزود سامانه نیاز آبی گیاهان با بررسی اطلاعات اقلیمی، گیاه، خاک مناطق، تاریخ های کاشت و برداشت و عملکرد گیاهان میزان نیاز آبی محصولات در هر شهر را مشخص می کند و با توجه به این موضوع برنامه ریزی های لازم انجام می شود. 
رئیس بخش مدیریت آب در مزرعه موسسه تحقیقات خاک و آب بیان کرد: این سامانه در سال 1400 به عنوان سامانه مرجع در سطح کشور معرفی شد و کشاورزان، محققان و باغداران و ... از این سامانه بهره گیری می کنند.
  رئیس بخش مدیریت آب در مزرعه موسسه تحقیقات خاک و آب با تأکید بر این نکته که الگوی مصرف آب یک نیاز در بخش کشاورزی است افزود: اجرای صحیح الگوی مصرف آب موجب کاهش 20 الی 25 درصدی مصرف آب در کشاورزی می شود.
  ابراهیمی پاک اظهار داشت: ایجاد سامانه نیاز آبی یکی از اقدامات مطلوب در راستای مصرف بهینه آب کشاورزی و اجرای فرهنگ سازی صحیح در حوزه مصرف بهینه آب کشاورزی است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0