يکشنبه, 30 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ 
  • تعداد بازدید : 76
با حضور معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور برگزار شد؛
نشست شورای هماهنگی منطقه دو تعاون روستایی استان فارس
جلسه شورای منطقه دو نظام های بهره برداری به میزبانی سازمان تعاون روستایی استان فارس برگزار شد.

 

 

نشست شورای هماهنگی منطقه دو تعاون روستایی استان فارس

 

 

 

  به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور جلسه شورای منطقه دو نظام های بهره برداری به میزبانی سازمان تعاون روستایی استان فارس برگزار شد. 
  در ابتدای این نشست بهنام عسگری مدیرعامل اتحادیه سازمان تعاون روستایی استان فارس ضمن ارائه گزارشی از توانمندی و ظرفیتهای اتحادیه و تجربیات موفق سال های گذشته مجموعه در استان و تشریح راهکارهای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی گفت: در راستای موضوع افزایش بهره وری به استناد سند ملی بهره وری و برنامه دفتر نظام های بهره برداری کشور موارد موفقی در استان فارس صورت پذیرفته است.
  مدیر عامل اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان فارس با بیان اینکه بیشترین تعداد تعاونی و اتحادیه تعاونی تولید به این استان اختصاص دارد، گفت:  ۱۷۳ شرکت و ۱۰ اتحادیه شهرستانی تعاونی تولید در فارس فعال هستند.
  وی افزود: ۴۰درصد اراضی کشاورزی استان فارس تحت پوشش تعاونی های تولید است و بیش از ۴۸ هزار بهره بردار در تعاونی های تولید عضویت دارند.
عسگری خاطرنشان کرد: تعاونی های تولید در استان اهداف و برنامه های بسیاری برای خدمت رسانی برای سهامداران و بخش کشاورزی دارد که از اهم این برنامه ها می توان به یکپارچه سازی اراضی خرد و پراکنده ،استقرار مدیریت مشارکتی آب و بهبود، توسعه و تولیدات محصولات کشاورزی اشاره کرد.
  فرهاد مشیری معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در این نشست به تبیین مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه پرداخت. وی گفت: برآورد مصرف کود شیمیایی در کشور 5/4 الی 5 میلیون تن است اما میزان مصرف کود در کشور به طور متوسط نصف میانگین مصرف کود در جهان است و امید است بتوان در آینده به مقدار برآورد کود که توسط موسسه تحقیقات خاک و آب کشور تعیین شده، برسیم.
  معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اظهار کرد: هم اکنون در ایران با محدودیت زیادی در حاصلخیزی خاک مواجه هستیم. از دهه40 تا کنون حدود 6 برابر محصولات زراعی و باغی افزایش پیدا کرده ولی سطح زیر کشت حدود 2 برابر افزایش پیدا کرده است. بنابراین فشار زیادی بر روی منابع خاک برای تولید محصول وارد می شود. 
  مشیری افزود کربن آلی محور اصلی در حاصلخیزی خاک است و عمده فعالیت ها و واکنش های بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی خاک ها متأثر از کربن آلی خاک است. این در حالی است که 61 درصد خاک های کشاورزی کشور دچار کمبود مواد آلی است.
  مشیری تاکید کرد با توجه به محدودیت‌های حاصلخیزی خاک در کشور ضروری است طرح های منسجمی به منظور بهبود حاصلخیزی خاک و ارتقای کربن آلی خاک انجام شود. وی در ادامه گفت: اراضی شرکت های تعاونی تولید و سهامی زراعی می توانند عرصه مناسبی برای اجرای این طرح باشند.

  گفتنی است این نشست روز یکشنبه 17 اردیبهشت 1403 با حضور نمایندگانی از استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر برگزار شد.

 

01_6385075363961499850.jpg

02_6385075363855252300.jpg

03_6385075363911501760.jpg
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0