شنبه, 8 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ 
  • تعداد بازدید : 922
تقدیر از دكتر داوودی مدیریت ثبت و كنترل كیفی مواد كودی موسسه تحقیقات خاك و آب به عنوان خادم خاك سال 1401
روز جهانی خاک با حضور وزیر جهاد کشاورزی، سفرای برخی کشورها، نماینده فائو و معاونین و مدیران ستادی وزارت در 14 آذرماه سال جاری در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

 

 

 


   مراسم همایش روز جهانی خاک با حضور وزیر جهاد کشاورزی، سفرای برخی کشورها، نماینده فائو و معاونین و مدیران ستادی وزارت در 14 آذرماه سال جاری در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با بیان اینکه بدون صیانت از خاک امنیت پایدار غذایی ممکن نخواهد بود اظهار داشت: فائو در جمع‌بندی‌های مختلف در دهه اخیر به این نکته اشاره دارد جدی ترین راه برای صیانت از خاک استفاده از ظرفیت‌های مردمی و کار فرهنگی و معنوی است. دکتر ساداتی نژاد در ادامه بیان کرد: در بحث مربوط به اعتبارات که برای حفاظت از خاک دیده خواهد شد نگاه دولت مثبت است و برای اینکه بتوانیم اوضاع آبخیزداری را پایدارتر کنیم و فرسایش خاک را کم کنیم، نیاز است سالانه حداقل ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری را انجام دهیم تا به یک پایداری در حوزه‌های آبخیزداری در کشور دست پیدا کنیم که این مسئله زمینه‌ساز امنیت پایدار غذایی برای کشور است. جناب آقای دکتر عسگری رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز بر اهمیت امنیت غذایی در جوامع مختلف بشری تاکید کرد و گفت: همه‌ کشورها به دنبال امنیت غذایی هستند و برای آن تلاش می‌کنند. وی تصریح نمود: قطعاً از ظرفیت‌های سازمان‌های تحقیقاتی در حوزه خاک برای بودجه ۱۴۰۲ و برنامه توسعه هفتم استفاده می‌شود. وی خاک را یکی از عوامل مهم تولید برشمرد و یادآور شد: تولید بهتر و مطلوب‌تر با این مهم عملیاتی می‌شود و یادآور شد: در حوزه خاک حفاظت از خاک اهمیت ویژه‌ای دارد و باید پژوهش‌های حفاظت از خاک در دستور کار قرار گیرد. ایشان بر اهمیت طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه حفاظت خاک تاکید کرد و گفت: معتقدیم در حفاظت خاک باید طرح‌های آبخیزداری در نظر قرار گیرد و میزان آب سبز به سفره‌های زیرزمینی هدایت شود و برداشت سفره‌های زیرزمینی با ورود این آب‌ها به سفره‌ها هماهنگ باشد.
    در این مراسم دکتر بازرگان رئیس انجمن علوم خاک ایران و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب به نیز به ارائه سخنرانی پرداختند. ایشان بیان کردند: میزان تولیدات کشاورزی و نیز کیفیت این تولیدات مستقیماً به شرایط خاک وابسته است. از اینرو باید با کمک نظام قانون گذاری و حمایت از بخش کشاورزی بیش از پیش در حفاظت از کمیت خاک کشاورزی بکوشیم. حفظ اراضی کشاورزی و حاصلخیزی دراز مدت خاک از طریق مدیریت بهینه نکته کلیدی در مشارکت خاک در امنیت غذائی آینده است و باید هر چه سریعتر برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی (در اراضی کلاس یک تا 4) که بستر اصلی تولیدات کشاورزی هستند، چاره ای بیاندیشیم. در این مراسم از دکتر داوودی مدیریت ثبت و کنترل کیفی مواد کودی موسسه تحقیقات خاک و آب به عنوان خادم خاک سال 1401 تقدیر شد. در پایان دکتر بشارتی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب و دبیر انجمن علوم خاک ایران بیانیه روز جهانی خاک سال 1401 را قرائت کردند.

 


 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0