جمعه, 31 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۵/۰۱ 
  • تعداد بازدید : 193
دكتر اسدی رئیس موسسه تحقیقات خاك و آب در جلسه ارائه گزارش عملكرد سال 1400
جلسات ارائه گزارش عملکرد سالانه سال 1400 با حضور دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس احمدی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر جعفری معاون پژوهش و فناوری، دکتر مخبر معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، مدیران کل دفاتر ستادی سازمان برگزار شد و دکتر اسدی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب گزارش عملکرد موسسه را ارائه داد.

 

 

دکتر اسدی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب در جلسه ارائه گزارش عملکرد سال 1400 :

 

 

تدوین دستورالعمل های کودی/ تدوین 16 دستورالعمل محصول سالم گواهی شده

 

   پیرو برگزاری جلسات ارائه گزارش عملکرد سالانه سال 1400 با حضور دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس احمدی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر جعفری معاون پژوهش و فناوری، دکتر مخبر معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، مدیران کل دفاتر ستادی سازمان، دکتر اسدی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب گزارش عملکرد این موسسه را ارائه داد.

   دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان با اشاره به ابرچالش موضوع آب ، موسسه تحقیقات خاک و آب را از موسسه های مهمی برشمرد که لازم است در این زمینه راهبردهای ویژه های ارائه نمایند. وی ماموریت های این موسسه را در ارائه پاسخ برای حل چالش های همچون فرسایش خاک و آلودگی خاک یادآور شد و نقش آفرینی بیشتر این موسسه در ارتباط با افزایش بهره وری و ارائه الگوی کشت مناسب را خواستار شد.

   رئیس سازمان درباره افزایش شرکت های دانش بنیان در همکاری با این موسسه  بر ضرورت رفع نواقص و تسریع در صدور مجوزها تاکید کرد.

   دکتر اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب گزارشی از فعالیت ها و دستاورد های شاخص این مجموعه در سال 1400 را ارائه داد. وی با بیان این مطلب که خاک و آب مؤلفه های کلیدی در دستیابی به  امنیت غذایی و آمایش سرزمین است بیان داشت: احصای چالش های ملی، دستاورد و فعالیت های شاخص جاری و آینده( کوتاه مدت) مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور شامل استانداردسازی نهاده های کودی و تدوین دستورالعمل های کودی و محصول سالم فاز اول (1400-1399)، تدوین 16 دستورالعمل محصول سالم گواهی شده، تدویـن دستورالعمل های محصولات سالم- فاز دوم  (1401- 1400)، بهنگام سازی نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی برای استفاده درالگوی کشت کشور،  پایش و کنترل کیفیت گندم تولیدی کشور،  تعیین غلظت فلزات سنگین کادمیم، سرب و آرسنیک در برنج تولیدی استان های شمالی کشور، تعیین غلظت نیترات و خطر تهدید سلامت ناشی از انباشت آن در سیب زمینی، پیاز و خیار مناطق عمده کشت کشور،  مدیریت تلفیقـی تغذیـه باغـات زیتـون کشـور،  شناخت و مدیریت خاک و آب در شرایط شـور،  اجرای بسته مدیریت تغذیه دانش بنیان در طرح جهش تولید دیمزارها و گندمزارهای آبی کشور (بیش از 600 هزار هکتار)،  شناسایی وضعیت آلودگی خاک ها به فلزات سنگین در مناطق با ریسک بالا ، پایش و فـرآوری لجـن فاضلاب  و زباله شهـری با روش های شیمیایی، حرارتی و بیولوژیکی به منظور استفاده در کشاورزی، ارزیابی وسعت تغییر کاربری اراضی و تعیین کلاس اراضی اطراف کلان شهرها به منظور مکان يابی اراضی برای توسعه مناطق شهری با ملاحظه صیانت از اراضی کشاورزی، ارائه بسته های دانش بنیان بهره برداری از خاک و آب دشت سیستان (طرح 46000 هکتاری) است.

   وی افزایش کیفیت کودهای عرضه شده در بــازار را درنتیجه تداوم روند اثربخش اجرای برنامه پایش و کنترل کیفی مواد کودی دانست و 2625 مورد کود تقاضا برای ثبت را عملکرد سال 1400 اعلام داشت.

   وی نقش آفرینی مؤسسه در حل مشکلات اجرایی کشور را در عناوینی هم چون بـرآورد نیـاز کـودی سالیانه گیاهان زراعـی و باغـی کشـور مبنایی برای تصمیم سازی تأمین کود کشور، مشارکت در تصمیم سازی تولید و عرضه کود در کشـور،  ارائه راهکارها توسط مؤسسه (بذرمال و کود فسفاته 13 درصد)، مداخله مؤسسه تحقیقات خاک و آب در اصلاح قانون جهش توليد مسكن (شهریور/1400) دانست.

   رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب با اشاره به دستاوردهای ترویجی این موسسه در سال 1400، مشارکت در طرح های اقدام محور و اجرای پایلوت های ترویجی، مشارکت در کشاورزی مشارکتی دانش بنیان دشت سیستـان را از جمله دستاوردهای این حوزه اعلام داشت.

   وی دستاوردهای حوزه نوآوری و دانش بنیانی را مورد اشاره قرار داد و توضیحاتی پیرامون فعالیت مرکز رشد این موسسه بیان داشت و از دستیابی به دانش فنی  تولید ترکیب مناسب برای کاهش خسارت تنش دما در خیار گلخانه ای به منظور کاهش مصرف انرژی در گلخانه ها ( در مرحله فرآیند ثبت مالکیت معنوی) خبر داد.

   دکتر اسدی فعالیت های  بین المللی را از دیگر اقدام های این موسسه در سال گذشته برشمرد و پنجـمین اجلاس شبکـه جهـانی آزمایشـگاه‌های خـاک GLOSOLAN، دومین نشست سالیانه آزمایشگاه‌های خاور نزدیک و شمال آفریقا NENALAB، مشارکت در برگزاری دوره آموزشـی سـلامت و ایمنـی در آزمـایشگاه (FAO)، همکاری با شبکه بین‌المللی خاک های متأثر از نمک INSAS) فائو(  را از جمله فعالیت های شاخص بین المللی این موسسه برشمرد.

 

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0