دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۲/۲۲ 
  • تعداد بازدید : 500
next    /  2 prev
هفدهمین كنگره علوم خاك كشور با میزبانی البرز برگزار می شود
دبیر برگزاری هفدمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه اعلام کرد که هفدمین کنگره علوم خاک و همایش ملی مدیریت آب در مزرعه با هدف چشم انداز نو در سده جدید ایران شهریورماه امسال با میزبانی استان البرز برگزار می شود.

دکتر محمدرضا بلالی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برگزاری کنگره علوم خاک ایران قدمتی حدود ۵۰ سال دارد به طوریکه از سال ۱۳۵۱ نخستین کنگره برگزار شد و همزمان با برگزاری این کنگره، انجمن علوم خاک ایران نیز تشکیل شد.

وی اظهار داشت: کنگره­ علوم خاک ایران هر 2 سال یکبار با همکاری مؤسسات پژوهشی و یا دانشگاه ها و انجمن علوم خاک ایران با هدف تبیین جایگاه خاک، بیان مشکلات و ارائه راهکارهای استفاده از این منبع مهم حیات برگزار می ­شود.

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب ایران گفت: در این راستا هفدهمین کنگره علوم خاک ایران با همکاری مؤسسه تحقیقات خاک و آب و انجمن علوم خاک ایران مستقر در استان البرز در تابستان سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

وی افزود: همچنین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه با همت موسسه تحقیقات خاک و آب و همکاری مؤسسات پژوهشی و دانشگاه های ایران با هدف تبیین جایگاه مدیریت آب در مزرعه، بیان مشکلات و ارائه راهکارهای ارتقای آن در سه دوره متوالی برگزار شده است.

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب ایران بیان داشت: در ادامه این رسالت، چهارمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه همزمان با هفدهمین کنگره علوم خاک ایران در تابستان سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد در شد.

وی خاطرنشان کرد: موسسه تحقیقات خاک و آب از سال ۱۳۳۱ فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن موسسات دیگری در بخش های تحقیقاتی و سپس گروه خاکشناسی در دانشگاه تهران و پس از آن نیز در انتهای سده ۱۳۰۰ قانون خاک در بخش اجرایی تصویب شد که نشان از توجه به موضوع خاک در سه حوزه پژوهش، آموزش و اجرا دارد.

بلالی ادامه داد: این کنگره در حالی برگزار می شود که سده ۱۳۰۰ به پایان رسیده و سده ۱۴۰۰ آغاز شده و آنچه که در این کنگره اتفاق می افتد با ۱۶ کنگره پیشین تفاوت دارد زیرا در حالیکه برنامه ششم توسعه نیز به اتمام رسیده، این کنگره می خواهد آنچه که در طول سده گذشته در این حوزه اتفاق افتاده را بررسی و رهنمودی از این فعالیت ها را برای سه یا چهار دهه آینده طرح ریزی کند.

برگزاری هفدمین کنگره علوم خاک ایران در هفت محور

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب ایران اضافه کرد: هفدهمین کنگره علوم خاک ایران به صورت تلفیقی با چهارمین همایش مدیریت آب در مزرعه در هفت محور برگزار می شود که شامل پویایی فضایی خاک در زمان و مکان، ویژگی ها،‌ فرآیندها و تنوع زیستی خاک، بهره وری آب در کشاورزی، علوم و فنون نوین در مدیریت خاک و آب، تغییر اقلیم و مدیریت خاک و آب،‌ اقتصاد، فرهنگ، اخلاق و حقوق خاک و آب و حفاظت و مدیریت پایدار خاک و آب می باشد.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این کنگره که به صورت مجازی و وبینار برگزار می شود قرار علاوه بر فراهم آمدن ظرفیت حضور شرکت کنندگان بین المللی در این کنگره، تمام ذی نفعان مرتبط با حوزه خاک و آب اعم از پژوهشگران، اساتید، کارشناسان اجرایی و ترویجی و شرکت های مشاوره ای آب و خاک همراه با کشاورزان و بهره برداران گرد هم آیند.

برگزاری چهار پویش جنبی

بلالی افزود: در کنار برگزاری این کنگره سه روزه قرار است سه پویش دانش آموزی، دانشجویی، هنری و تجربه های ترویجی و آموزشی برگزار شود که در پویش دانش آموزی،‌ دانش آموزان با تهیه کلیپ، خاطره، فیلم، شعرخوانی با موضوع خاک در سه مقطع تحصیلی شرکت می کنند.

وی اظهار داشت:‌ همچنین در پویش دانشجویی شرکت کنندگان می توانند علاوه بر تهیه کلیپ، فیلم و استارت آپ در این جشنواره شرکت کنند.

وی گفت: در پویش هنری نیز شرکت کنندگان با نقاشی و مجسمه سازی و در پویش تجربه های ترویجی آموزشی کارشناسان و بهره برداران شرکت می کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین بخش علمی کنگره نیز با برگزاری ۱۱ پنل علمی به مدت سه روز برگزار می شود.

وی افزود: همچنین قرار است یک نمایشگاه مجازی با حضور شرکت های تولید کود، مشاوره ای و شرکت های آب برگزار شود.

بلالی گفت: شرکت کنندگان در این کنگره می توانند مقالات خود را به صورت شفاهی و پوستر ارائه کنند که زمان ارسال مقالات از اول اسفند ماه سال ۱۳۹۹ آغاز و تا سوم خرداد ماه زمان پذیرش مقالات به پایان می رسد.

وی اظهار داشت: نتایج بررسی مقالات مرداد ماه اعلام می شود و کنگره نیز از دوم شهریور ماه به مدت سه روز برگزار می شود.

هفدهمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش مدیریت آب در مزرعه به صورت همزمان در کرج و توسط موسسه تحقیقات خاک و آب کشور که در استان البرز مستقر است برگزار خواهد شد.

لینک خبر

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0