چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۵/۰۷/۰۳ 
  • تعداد بازدید : 822
در دیدار فعالان تحقیقاتی بخش كشاورزی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد: تأكید بر لزوم اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در كشور

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان دیدار با فعالان بخش کشاورزی که با حضور دکتر سعید سعادت قائم مقام موسسه تحقیقات خاک و آب و دکتر حامد رضایی معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه دوشنبه 29 شهریورماه سال جاری برگزار گردید، خواستار توجه ویژه دولت در حوزه های آبخوان‌داری، آبخیزداری و بحران آب در کشور شد.
در ابتدای این جلسه گزارشی از وضعیت پیشرفت‌های حاصله در ابعاد مختلف زیست فن‌آوری در کشور و همچنین موفقیت‌های دولت در حوزه کشاورزی ارائه شد. در این گزارش عنوان شد دولت یازدهم با تدبیر خود موفق شد در کمتر از سه سال، واردات کشاورزی را بیش از چهار میلیارد دلار کاهش دهد،، که این مسئله حاصل تلاش و مدیریت با تدبیر وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت کلان دولت بود که این آرامش را به جامعه کشاورزی بازگرداند.
در ادامه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های بخش کشاورزی، اقدامات این بخش را منطبق بر منویات مقام معظم رهبری برای دستیابی به خودکفایی در محصولات مهم و استراتژیک بخش کشاورزی معرفی کردند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در این جلسه از دولت خواست که توجه ویژه‌ای به آبخوان‌داری، آبخیزداری و بحران آب کنند.
وی تصویب سیاست‌های کلی مدیریت جامع آب در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تأیید و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری را کاری در مسیر کشاورزی عالمانه دانست و گفت: یکی از راه ها، آبخوانداری و آبخیزداری است که من از سال ها پیش حتی در خطبه‌های جمعه درباره اهمیت آن توضیح دادم و از مشاهدات خویش در منطقه نرماشیر استان کرمان مثال زدم .   
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح ویژگی‌های آبخیزداری و آبخوانداری کشور، به افزایش فضای سبز، رونق کشاورزی و ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: ویژگی ممتاز این دو شیوه، هزینه کم و دستاوردهای بسیار است .  
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، توجه به شیوه‌های مدرن کشاورزی، مثل آبیاری تحت فشار و کشت های گلخانه‌ای را یکی از راه های مؤثر برای مقابله با کم آبی دانست و گفت: به عنوان مثال در کرمان و رفسنجان با آبیاری قطره‌ای، هم از مقدار آب مصرفی کم شده و هم دریافت محصول بیشتر شده است .
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: حیف است از آب و زمین ایران در جهت تأمین نیازهای ضروری انسان به ویژه در غذا استفاده نکنیم .  
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان مفاد بعضی از اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی که بر دانش محوری تأکید دارد، گفت: می‌توانیم با این اسناد، نگاه علمی به مسائل و نیازهای جامعه داشته باشیم تا مانند برخی از کشورهای جهان، شاهد افزایش گرسنگان نباشیم .
لازم به ذکر است دیدار رؤسای مؤسسه‌های تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی، رؤسای برخی مؤسسه‌های تحقیقاتی وزارت علوم، بخشی از پژوهشگران مؤسسه استاندارد، مدیران کل و مدیران اجرایی وزارت جهاد کشاورزی، کارشناسان و مدیران سازمان برنامه و بودجه، رؤسای انجمن‌های علمی کشور و جمعی از فعالان عرصه بیوتکنولوژی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای تجدید دیدار با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی جامعه علمی و پژوهشی کشاورزی تحقیقاتی و زیست فن‌آوری کشور برگزار شد.





کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0