جمعه, 7 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۲/۰۹ 
  • تعداد بازدید : 396
در دومین همایش بین المللی گرد و غبار در دانشگاه ایلام، دكتر زند بر حل این معضل با تكیه بر توان محققان داخلی تأكید كرد

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دومین همایش بین المللی گرد و غبار در استان ایلام با حضور مهندس سلیمانی استاندار ایلام، دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج و کشاورزی و رئیس اجلاس و جمعی از مسئولان اجرایی و متخصصان برجسته بین المللی در تاریخ 5 اردیبهشت 9713 به مدت سه روز در دانشگاه ایلام آغاز به کار کرد. در این همایش سه روزه تازه ترین یافته های تحقیقاتی موضوعاتی از قبیل عوامل پیدایش و گسترش پدیده گردوغبار، پیامدهای ناشی از گردوغبار و راهکارهای مقابله با پدیده گردوغبار توسط محققان و متخصصان داخلی و خارجی در قالب پنل های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس اجلاس در افتتاحیه دومین همایش بین المللی گردوغبار اظهار داشت: امروز مشکل بشر از بعد کلان در حوزه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، کسب و کار، تعامل و غیره ناشی از رویکرد بخشی نگری و رفتار ناپایدار است. وی با تاکید بر اینکه پدیده‌ی ریزگردها پیامد این ناپایداری است، تصریح کرد: خشک شدن تالاب‌ها، شخم های مکرر، شور شدن خاک و به هم خوردن ساختار آن از جمله علت های بیابان زایی محسوب می شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی درباره وضعیت کانون های داخلی گرد وغبار هشدار داد و افزود: هرچند طبق نظر متخصصان این حوزه، وقوع ریزگردها اکنون متأثر از منشا خارجی است اما آینده ی کانون های داخلی نیز از این حیث هشداردهنده است و لازم است علاوه بر اتخاذ راهکارهای مدیریتی و دیپلماسی از مطالعات علمی و تکنولوژی روز نیز در این زمینه بهره مند شد.

وی با بیان این مطلب که می توان برای رفع این معضل بر توان محققان داخلی کشور اعتماد کرد افزود: اعتقاد ما بر این است که امروز مشکلی در این کشور وجود ندارد که ما توان حل آن را نداشته باشیم؛ در زمینه ریزگرد ها نیز پژوهشگران ما توان علمی و فنی خود را ثابت کرده اند. همانطور که شاهد هستید برای مثال اجرای طرح پایلوت شورورزی که اکنون در 50 هکتار از اراضی جُفیر خوزستان در قلب کانون ریزگردها در حال اجرا است در کمتر از 10 ماه پروتوکل های علمی آن توسط محققان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی آماده و به بخش اجرا تحویل شد و این طرح از سوی استاندار محترم خوزستان مورد بازدید قرار گرفته و خواستار توسعه آن به میزان 5 هزار هکتار هستند.

وی اجرای این پایلوت شورورزی را در درآمدزایی و اشتغال مردم منطقه نیز با اهمیت دانست و بیان داشت: شورورزی به معنی کشاورزی پایدار در محیط های شور و یک فناوری با رویکرد زیست محیطی، به منظور بهره برداری اقتصادی و پایدار از منابع آب و خاک شور است. کاشت درختان و علوفه شورپسند، پرورش آبزیان شورزی از جمله ماهی، آرتمیا و میگو از جمله پروژه های این پکیج شورورزی است.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هم چنین از آمادگی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع این سازمان را برای اجرای مطالعات میدانی پدیده گرد و غبار در ایلام خبر داد و افزود: هدف ما از برگزاری همایش هایی با این عنوان که از جمله آن در سال گذشته نیز در یزد برگزار شد این است که نتایج یافته های موثر تحقیقاتی جمع بندی شده و برای عملیاتی شدن به بخش اجرا فرآیندسازی شود.

وی با تاکید بر این مطلب که کشور باید از نتایج برگزاری همایش های با موضوع چالش های ملی منتفع شود اظهار داشت: هم اکنون موسسه تحقیقات آبخیزداری پایلوت 5 هزار هکتاری را در جنوب خوزستان برای مطالعات میدانی عرصه‌های بزرگ آماده کرده است و تمام محققان علاقمند به کار کردن در زمینه ریزگردها می‌توانند به این منطقه بروند و ما تمام مقدمات را فراهم کرده‌ایم تا نتایج تحقیقات محققان به دیگر عرصه کشاورزی منتقل شود.

    




کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0