مراکز رشد در طي سال های 1960 تا 1970 ميلادي در دنیا به صورت رسمی پدیدار شدند ولی فعالیت عمده مراکز رشد امروزی از اوائل دهه 1990 آغاز گردید. نسل اول اين مراکز در دهه 1980 عموما فضا و تجهیزات مشترک را در اختیار شرکت های پذیرش شده قرار مي دادند. به طوري كه در دهه 1990 سرویس های آموزشی، مشاوره ای، تجهیزات تخصصی و سرمایه اولیه نیز به خدمات قبلی آن ها اضافه شد. 
مرکز رشد تخصصی واحدهای فناور خاک و آب اولین و تخصصی ترین مرکز رشد حوزه خاک و آب کشور است که در سال 1395با انعقاد تفاهم نامه با پارک علم و فناوری استان البرز و اخذ مجوز ایجاد مرکز رشد واحدهای فناور خاک و آب از وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایجاد و از آذرماه سال 1396 با جذب هسته ها و شرکت های فناور، فعالیت خود را به طور رسمی آغاز نمود. سازمان موسس این مرکز موسسه تحقیقات خاک و آب کشور است که با بیش از 70 سال قدمت در زمینه علوم خاک و آب فعالیت دارد. 
این مرکز مکانی برای پرورش ایده های فناورانه و انجام تحقیق، پژوهش و تولید در زمینه مسائل مربوط به خاک و آب شامل شیمی، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه؛ آبیاری و فیزیک خاک؛ بیولوژی خاک؛ تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک؛ ارزیابی اراضی؛ اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی؛ سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی و همچنین تعیین نیاز آبی و بهره وری آب (اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی) است. 
مرکز رشد تخصصی واحدهای فناور خاک و آب در فضایی زیبا و در حال توسعه و در عرصه پویای تحقیقاتی در کنار مشاوران علمی و محققان توانمند موسسه تحقیقات خاک و آب، آماده پذیرش از ایده های فناورانه می باشد. همچنین این مرکز تلاش مي‌كند تا از طريق شبكه‌سازي پژوهشگران و صاحب‌نظران در علوم آب و خاک زمینه هم افزایی و تحکیم ارتباط پایدار با فعالان صنایع مرتبط در کشور را فراهم نماید. مخاطبان این مرکز شامل: 
1- دانشجویان، فارغ التحصیلان، اعضای هیأت علمی، مخترعین، کارآفرینان، شرکت های خصوصی و محققان رشته خاک و آب و رشته های مرتبط 
2- شرکت های نوپای در حال تأسیس 
3- شرکت هایی که حداکثر 3 سال از ثبت آن ها گذشته باشد، می باشد.

 

اهداف و وظایف بخش

هدف از ایجاد مراکز رشد:
یکی از راه های دسترسی به اقتصاد دانش بنيان، ايجاد شهرک های علمی و تحقیقاتی، پارک هاي علم و فناوري و مراکز رشد واحدهاي فناور می باشند. در این میان مراکز رشد با پرورش و رشد شرکت های کوچک و متوسط،گام بزرگی در ایجاد اقتصاد پایدار بر پايه دانش و دانايي برمی دارند. به منظور کمک به ایجاد مشاغل فناور و متکی بر ایده های نو، مراکز رشد واحدهاي فناور، محیطی مناسب را در اختیار آن ها قرار می دهند. در این محیط با بهره برداری مشترک از منابع و کاهش هزینه ها و ارائه مشاوره های لازم احتمال موفقیت موسسات نوپا افزایش می یابد، به طوري كه شرکت ها و واحدهاي فناور فعال در زمینه امور مدیریتی و اقتصادی در مراکز رشد به دلیل برخورداری از دانش روز دنيا به راحتی می توانند به پیاده سازی سیستم های نوین اقتصادی و مدیریتی بپردازند. بنابراین مراکز رشد محیط مناسبی جهت شکل گیری واحدهاي فناوري است که می توانند اقتصاد دانش بنيان را توسعه بخشند.
امروزه با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مراکز رشد بیشتر حول این محور متمرکز است. از نظر سرمایه گذاری، مراکز رشد را مي توان به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم بندی کرد. معمولاً مراکز رشدی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی فعال می شوند، به دلیل انتقال بیشتر شکست های اقتصادی یا نوسانات بازار به درون مرکز رشد ناموفق ترند. 
 بدون شک فعالیت میان رشته ای و حمایت از ایده های نو با دیدگاه اقتصادی صحیح، به سرعت باعث ایجاد تحولات در استان ها می شود، چراکه یکی از بزرگترین سرمایه های هر منطقه، افراد متخصص و با تجربه ای هستند که با شرایط آن منطقه آشنایی و توانايی به کارگیری فناوری روز را درآنجا داشته باشند. اين مراکز در بسیاری از کشورهای جهان عامل موثری در ایجاد اشتغال و تجاری سازی نتایج تحقیقات و توسعه اقتصادی و علمی کشورهای جهان می باشند. در ایران با توجه به افزایش جمعیت فارغ التحصیلان بیکار، اشتغال زایی و کاهش میزان بیکاری در جامعه بزرگترین دغدغه مدیران ارشد محسوب می شود و به طور مكرر در برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت به اين امر توجه ویژه ای شده است. از آنجایی که اقتصاد ایران، اقتصادی متکی بر نفت است، با سیاست های بین الملی دچار نوسانات شدید می شود، لذا یکی از راه هايی که منجر به پایداری اقتصادی کشور می شود توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش یا به عبارتی اقتصاد دانش بنيان است، که به این امر در برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران و همچنین در بیانات مقام معظم رهبری با نامیدن سال 1401 به نام "تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین" نیز بسیار تاکید شده است. 

اهداف و وظایف مرکز رشد تخصصی واحدهای فناور خاک و آب 
استراتژي اصـلي مركز رشد فناوری علوم خاک و آب، ايجاد بستري مناسب به منظور جذب كارآفرينان، توسعه كسب ‌و‌ كارهاي كوچك و متوسط، توليد محصولات دانش بنیان قابل عرضه به بازار و در نهايت رشد اقتصادي منطقه است. در این راستا براي كسب مزيت رقابتي بايد نوع منحصر به فردي از حمايت ها و خدمات را عرضه نمود، همچنین سودآوری مركز در گرو موفقيت شرکت های مستقر در مرکز رشد است. این مرکز رشد تلاش دارد تا محيط كار در اين مركز، محيطي جذاب و توأم با هم افزایی باشد كه هم امكان استفاده شركت ها از تجارب يكديگر فراهم آید و هم مشوق آن ها در توسعه تكنولوژي و تجاري سازي شود. مرکز رشد بر اين باور است كه موفقيت اين مركز رابطه مستقيمي با مديران واجد صلاحيت و كاركنان ماهر و مجرب دارد كه سعي شده است همه را يكجا فراهم آورد. اهداف و وظایف این مرکز به تفصیل عبارتند از:
- ایجاد فضای لازم جهت رشد و گسترش واحدهای فناور و سازماندهی، حمايت مادی، لجستیکی و معنوی از كارآفرينان، دانش آموختگان دانشگاهی، نوآوران، مخترعان و متخصصان خاک و آب کشور (به خصوص در قالب شركت‌هاي دانش‌بنيان) كه منابع لازم براي ورود به بخش صنعت و تولید را ندارند، و به منظور امكان توسعه يك كسب و كار با حداقل مخاطرات در راستای اهداف تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی.                                                                                                             - ایجاد واحدهای صنایع کوچک و متوسط تخصصی که بتوانند با بومی سازی فناوری های روز دنیا، افزایش بهره وری در صنعت و رونق اقتصادی را برای کشور به ارمغان آورند. 
- توسعه شبکه همکاری بین بخش های تحقیقاتی و محیط کسب و کار 
- تجمیع نخبگان و متخصصان عرصه خاک و آب با هدف هم افزایی و تحکیم ارتباط پایدار با فعالان صنایع مرتبط در کشور.  
- تشویق محققین، دانشجویان و نخبگان به انجام پژوهش های فناوری بنیان.    
- نوآوری، انتقال فناوری و استفاده از اکتشافات علمی جدید پیرامون مسائل خاک و آب کشور.      
- کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فناوری علوم خاک و آب و تنوع بخشيدن به آن. 
- بهره وری حداکثری از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در راستای رونق اقتصاد دانش بنیان.
-  فراهم ساختن زمينه‌هاي مناسب براي تجاري‌سازي نتايج طرح‌هاي تحقيقاتي در حوزه خاک و آب.
- استفاده از تجربه و ظرفیت علمی همکاران محقق و عضو هیئت علمی موسسه که در سال های اخیر بازنشسته شده اند و یا طی چند سال آتی بازنشسته خواهند شد.                                                  
                                  

 

ماموریت


- تمرکز بر جذب و پذیرش ایده های نو و فناورانه 
- تمرکز بر ارایه خدمات دانش بنیان به بخش خاک و آب کشور
- حمایت از  محصولات و خدمات دانش بنیان برای تجاری سازی 
- همکاری با مراکز علمی و پژوهشی جهت هدایت نتایج پژوهش های کاربردی در ارائه محصول و خدمت
- توسعه خدمات علمی، فنی و تجاری برای فناوران در راستای توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان

برنامه هاي مركز رشد در انجام خدمات، حمایت ها و تسهیلات: 

•    حمايت هاي مالي: 
در قالب بودجه های تحقیقاتی

•    مشاوره هاي تخصصي: 
مشاوره در زمینه های مختلف تولید دانش های فنی مرتبط با خاک و آب

•    دوره هاي آموزشي: 
دوره های آموزشی تخصصی خاک،  آب و کود و بسترهای کشت و گیاه

•    واگذاري فضاي اداري:
فضا دارای قابلیت توسعه می باشد.
 
•    خدمات آزمايشگاهي و كارگاهي:
مرکز رشد می تواند از  آزمایشگاه های تخصصی، گلخانه، سالن اجتماعات، سالن جلسات و مزرعه موجود در موسسه خاک و آب استفاده نماید

•    ارائه خدمات تخصصي خاص:
انجام آزمایشات خاک، آب، گیاه و کود 


 

ایده های تحقیقاتی مستقر در مرکز رشد

 

 

 

                                                                                                                                 ادامه مطلب

آیین نامه پذیرش و استقرار

 دریافت فایل

 

آیین نامه نظارت و ارزیابی

 دریافت فایل

 

فرم پروپوزال      ( برای دریافت فایل word به ایمیل مرکز رشد پیام دهید )

دریافت فایل

 

فرم گزارش پیشرفت کار

دریافت فایل

 

فرم اطلاعات

دریافت فایل

 

فرم مدارک مورد نیاز

دریافت فایل

 

ضوابط حاکم بر پارک ها، مراکز رشد و واحدهای فناور مستقر در آنها

دریافت فایل

برخی مزایای استقرار در مرکز رشد 

جدا از خدمات گوناگونی که مرکز رشد برای مستاجرین خود فراهم می کند عضویت کسب و کارهای کوچک در مرکز رشد به خودی خود برای آنها در برگیرنده مزایایی است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود: 
   دسترسی به شمار فزاینده ای از خدمات متمرکز و مشترک
   امکان استفاده شرکتهای نوپا از تجارب شرکتهای رشد یافته به خاطر نزدیکی و مجاورت با هم
   برخورداری از فضای کاری و اداری مناسب و ارزان
   یاری رساندن به شرکتهای نوپا جهت دستیابی به سرمایه مورد نیاز و اعتبارات مالی
   تعامل هماهنگ با شبکه ها و مشاوران خارج از مرکز رشد جهت کسب رهنمودهای لازم در زمینه های مختلف کسب و کار
   دستیابی به فرصتهای متعدد برای شرکت در نمایشگاه ها، سمینارها و اجتماعات کسب و کارهای کوچک
   ارزیابی عملکرد شرکتهای نوپا توسط مرکز رشد و دریافت بازخورهای مفید
   امکان تجمیع توان شرکتهای نوپا فعال در زمینه های تخصصی مشابه برای انجام پروژه های مشترک
   کسب اعتبار معنوی از طریق عضویت در مرکز رشد 
   حفظ تعامل موثر با محیط های علمی و دانشگاهی در راستای تقویت کسب و کار

اعضای شورای فناوری

ردیف نام و نام خانوادگی سمت
1 دکتر حمید نوشاد عضو شورای مرکز رشد
2 دکتر همایون مرادی مدیرعامل شرکت فناوری زیستی طبیعت گرا
3 مهندس سید سجاد سادات رسول رییس مراکز رشد پارک علم و فناوری البرز
4 مهندس مریم مصطفی پور رییس اداره توسعه شعب و پردیس های پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور
5 دکتر فرهاد مشیری  معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور
6 دکتر میثم رضایی رییس مرکز رشد
7    
8    
9    

 

تلفن:      36203589  -  36208794

ایمیل:    swti1396@gmail.com


6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0