شنبه, 29 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۱۰:۴۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۰۷/۱۹ 
دوره آموزشی محقق ازبکستانی در بخش تحقیقات شناسایی خاک و ارزیابی اراضی
حضور پژوهشگر ازبكستانی در بخش تحقیقات شناسایی خاك و ارزیابی اراضی
با حضوردکتر عمربیگ شریپف، رییس لابراتوار خاک و آب مرکز تحقیقات آب کشور ازبکستان در بخش شناسایی خاک و ارزیابی اراضی، محققین این بخش دوره آموزشی در خصوص روش های مرسوم و نوین مطالعات خاکشناسی در ایران را برگزار کردند.

در طی حضور سه روزه  حضور دکتر عمربیگ شریپف، رییس لابراتوار خاک و آب مرکز تحقیقات آب کشور ازبکستان در بخش شناسایی خاک و ارزیابی اراضی، محققین این بخش دوره آموزشی در خصوص روش های مرسوم و نوین مطالعات خاکشناسی در ایران را برگزار کردند. در طی این دوره نخست انواع روش های نقشه برداری خاک شامل تشخیص انواع فیزیوگرافی ها با  استفاده از عکس های هوایی، روش ژئوپدولوژی و همچنین نقشه برداری رقومی خاک  تشریح شد. سپس با استفاده از دستگاه استریوسکوپ عکس های هوایی تفسیر شده و پیرو آن به روش تهیه نقشه مقدماتی واحدهای اولیه خاک پرداخته شد.

photo7180352745.jpg

photo7180357296.jpg

در گام بعد چگونگی تعیین نقاط مطالعاتی ارایه گردید و با حضور در مزرعه تحقیقاتی موسسه، تعدادی خاکرخ تشریح و نمونه برداری شد. سلسله مراتب تعیین کلاس خاک و نیز آشنایی با انواع نقشه های تهیه شده در گزارش مطالعات خاکشناسی شامل نقشه خاک، نقشه طبقه بندی آبیاری، نقشه قابلیت آبیاری و نقشه شوری و قلیاییت خاک نیز جزو موارد آموزشی در برنامه حضور دکتر شریپف در این بخش بود. در پایان، با حضور در آرشیو بخش، گزارشها و نقشه های خاکشناسی  و روند انجام کار در گذشته و حال مورد بررسی قرار گرفت.

photo7090598882.jpg                 photo7090626375.jpg

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
    6.1.7.0
    V6.1.7.0