جمعه, 31 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۲/۱۵ 
  • تعداد بازدید : 64
مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه هفدهمین كنگره علوم خاك ایران تمدید شد

 

 

 

مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه هفدهمین كنگره علوم خاك ایران تمدید شد

 

 

   کرج – ایرنا - دبیر برگزاری هفدمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه گفت: مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه این کنگره که تا پیش از این نیمه تیرماه جاری اعلام شده بود، تا پایان تیرماه تمدید شد.
   دکتر محمدرضا بلالی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هفدهمین کنگره علوم خاک ایران که همزمان با چهارمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه برگزار می شود، قرار است از دوم تا چهارم شهریور ماه در کرج برگزار شود که تاکنون ۶۵۰ مقاله از محورهای هفت گانه این کنگره به دبیرخانه ارسال شده است. وی با بیان اینکه برای ارسال مقالات به دبیرخانه این کنگره هفت محور کلان و تعدادی زیرمحور تعریف شده، اظهار داشت: ارسال مقالات با هدف شناسایی و بررسی چالش های موجود و پیش روی کشور در حوزه خاک و آب می باشد.

   وی گفت: از ابتدای فراخوان مقالات و آغاز به کار دبیرخانه کنگره تاکنون ۲۳ نشست تخصصی با رویکرد بررسی چالش های موجود در کشور در حوزه خاک و آب و تغییر نگرش به این موضوع با مشارکت اساتید دانشگاهی، دانشجویان، مدیران، کارشناسان بخش خصوصی و بهره برداران برگزار شده که در نهایت جمع بندی و نتایج این نشست ها در اختیار مجامع آموزشی، پژوهشی و ترویجی قرار خواهد گرفت.
   بلالی با بیان اینکه این نشست ها باهدف تغییر نگرش به خاک و آب متناسب با شعار کنگره که «تجدید حیات حکیمانه خاک و حکمروایی خاک» می باشد برگزار می شود، افزود: وزارت جهاد کشاورزی موظف شده که نقشه های منابع خاک و پایداری تولید را در راستای قانون حفاظت خاک تولید کند که نشست هایی نیز با این موضوع برگزار شده است.
  مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی به برگزاری نشست هایی در حوزه تغییر کاربری ها و فرسایش خاک، آلودگی خاک و آب، حاصلخیزی خاک، کربن آلی خاک، بهره وری آب، ارتقای بهره وری آب در مزرعه، هوشمندسازی، تغییر اقلیم و یافته های محققان و پژوهشگران در این حوزه ها و انتقال آن ها، دانش بومی خاک و آب و بحث مطالعات اجتماعی، نظام بهره برداری و حکمرانی خاک و آب که تمام این ها در مجموع مدیریت پایدار خاک و آب را شامل می شود، اشاره کرد.

 

تمدید پویش ها و جشنواره ها تا ۲۰ مرداد ماه
   بلالی در ادامه به برگزاری تعدادی پویش و جشنواره در کنار برگزاری کنگره علوم خاک ایران اشاره کرد و گفت: این پویش ها و جشنواره ها در چهار حوزه دانشجویی، دانش آموزی، تجربیات آموزشی ترویجی و هنری برگزار می شود که مهلت ارسال آثار در این بخش نیز تا ۲۰ مرداد ماه تمدید شد.
   وی افزود: برای برگزاری این پویش ها و جشنواره ها با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، خانه هنرمندان و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج جلسات بسیار خوبی در مورد ارتقای فرهنگ عمومی جامعه نسبت به مساله خاک و آب برگزار شده است و استقبال خوبی هم از طرف این ارگان ها شده است.
دبیر برگزاری هفدهمین کنگره علوم خاک ایران ادامه داد: قرار شده تا این نهادها نیز برنامه های گسترده تری را با رعایت پروتکل های بهداشتی و با رعایت اینکه از مجامع عمومی بتوانیم بیشتر آثاری را داشته باشیم برگزار کنند.
   وی به برگزاری نمایشگاه مجازی هفدهمین کنگره علوم خاک ایران نیز اشاره کرد و بیان داشت: این نمایشگاه مجازی با این رویکرد که شرکت های تولیدکننده، واردکننده، شرکت های مشاوره ای خاک و آب، دانش بنیان و فناور در این حوزه شرکت کنند، برگزار می شود.
   بلالی گفت: معاونت آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای استفاده تمام بهره برداران از فعالیت های کشاورزی «شبکه تاک» را ایجاد کرده که این نمایشگاه طوری طراحی شده که شرکت ها بتوانند وارد آن شده و با کلیپ های طراحی شده در شبکه تاک، شبکه اینترنتی برکت و تالار ترویج فعالیت های خود را در معرض دید عموم بهره برداران قرار دهند که ضمن آشنایی بهره برداران با این شرکت ها و فعالیت هایشان، در روزهای برگزاری کنگره و در فواصل بین نشست ها این فعالیت ها را به صورت کلیپ هایی به مخاطبان نشان بدهیم.
   مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در شبکه اینستاگرام کنگره نیز که حدود سه هزار نفر از دانشجویان و کارشناسان و علاقه مندان به حوزه خاک و آب و کشاورزی در آن عضویت دارند، نشست های زنده با پیشکسوتان حوزه خاک و آب برگزار می شود که تا کنون سه نشست زنده برگزار شده است.
   وی اضافه کرد: نشست با موضوع غفلت از خاک در منابع طبیعی و ساختار تحقیقات و آموزش در سده ای که گذشت از جمله این نشست ها می باشد و امشب نیز با پیشکسوت دکتر محمد باربدی که ۶۵ سال در حوزه خاک و آب در ایران تلاش کرده اند و استاد بازنشسته دانشگاه تهران نشست زنده برگزار می شود.
بلالی یادآور شد که این نشست ها هر دو هفته یکبار تا زمان برگزاری کنگره و پس از آن نیز ادامه خواهد داشت تا از تجربیات و دانش پیشکسوتان حوزه خاک و آب بهره مند شویم.
   هفدمین کنگره علوم خاک و همایش ملی مدیریت آب در مزرعه با هدف چشم انداز نو در سده جدید ایران شهریورماه امسال با میزبانی استان البرز برگزار می شود.
   برگزاری کنگره علوم خاک ایران قدمتی حدود ۵۰ سال دارد به طوریکه از سال ۱۳۵۱ نخستین کنگره برگزار شد و همزمان با برگزاری این کنگره، انجمن علوم خاک ایران نیز تشکیل شد.
   کنگره  علوم خاک ایران هر ۲ سال یکبار با همکاری مؤسسات پژوهشی و یا دانشگاه ها و انجمن علوم خاک ایران با هدف تبیین جایگاه خاک، بیان مشکلات و ارائه راهکارهای استفاده از این منبع مهم حیات برگزار می  شود.
   موسسه تحقیقات خاک و آب از سال ۱۳۳۱ فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن موسسات دیگری در بخش های تحقیقاتی و سپس گروه خاکشناسی در دانشگاه تهران  وپس از آن نیز در انتهای سده ۱۳۰۰ قانون خاک در بخش اجرایی تصویب شد که نشان از توجه به موضوع خاک در سه حوزه پژوهش، آموزش و اجرا دارد.
این کنگره در حالی برگزار می شود که سده ۱۳۰۰ به پایان رسیده و سده ۱۴۰۰ آغاز شده و آنچه که در این کنگره اتفاق می افتد با ۱۶ کنگره پیشین تفاوت دارد زیرا در حالیکه برنامه ششم توسعه نیز به اتمام رسیده، این کنگره می خواهد آنچه که در طول سده گذشته در این حوزه اتفاق افتاده را بررسی و رهنمودی از این فعالیت ها را برای سه یا چهار دهه آینده طرح ریزی کند.

 

برگزاری هفدمین کنگره علوم خاک ایران در هفت محور
   هفدهمین کنگره علوم خاک ایران به صورت تلفیقی با چهارمین همایش مدیریت آب در مزرعه در هفت محور برگزار می شود که شامل پویایی فضایی خاک در زمان و مکان، ویژگی ها،‌فرایندها و تنوع زیستی خاک، بهره وری آب در کشاورزی، علوم و فنون نوین در مدیریت خاک و آب، تغییر اقلیم و مدیریت خاک و آب،‌اقتصاد- فرهنگ – اخلاق و فرهنگ خاک و آب و حفاظت و مدیریت پایدار خاک و آب می باشد.
   در این کنگره که به صورت مجازی و وبینار برگزار می شود قرار علاوه بر فراهم آمدن ظرفیت حضور شرکت کنندگان بین المللی در این کنگره، تمام ذی نفعان مرتبط با حوزه خاک و آب اعم از پژوهشگران، اساتید، کارشناسان اجرایی و ترویجی و شرکت های مشاوره ای آب و خاک همراه با کشاورزان و بهره برداران گرد هم آیند.

 

برگزاری چهار پویش جنبی
   در کنار برگزاری این کنگره سه روزه قرار است سه پویش دانش آموزی، دانشجویی، هنری و تجربه های ترویجی و آموزشی برگزار شود که در پویش دانش آموزی،‌دانش آموزان با تهیه کلیپ، خاطره، فیلم، شعرخوانی با موضوع خاک در سه مقطع تحصیلی شرکت می کنند. همچنین در پویش دانشجویی شرکت کنندگان می توانند علاوه بر تهیه کلیپ، فیلم و استارت آپ در این جشنواره شرکت کنند. در پویش هنری نیز شرکت کنندگان با نقاشی و مجسمه سازی و در پویش تجربه های ترویجی آموزشی کارشناسان و بهره برداران شرکت می کنند. 
همچنین بخش علمی کنگره نیز با برگزاری ۱۱ پنل علمی به مدت سه روز برگزار می شود. قرار است یک نمایشگاه مجازی با حضور شرکت های تولید کود، مشاوره ای و شرکت های آب برگزار شود. نتایج بررسی مقالات مرداد ماه اعلام می شود و کنگره نیز از دوم شهریور ماه به مدت سه روز برگزار می شود.
   هفدهمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش مدیریت آب در مزرعه به صورت همزمان در کرج و توسط موسسه تحقیقاتی خاک و آب کشور که در استان البرز مستقر است برگزار خواهد شد.

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
    6.1.7.0
    V6.1.7.0