پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403
  • تعداد بازدید : 54
چاپ كتاب توابع تولید پیشرفته آب– عملكرد گیاهان زراعی و كاربردهای آن در علوم كشاورزی
در این کتاب تلاش شده است تا با تحلیل روند تکاملی توابع تولید و طبقه‌بندی و نحوه استفاده از هر يک از آن‌ها، مناسب‌ترين روش‌های موجود در استفاده و واسنجی اين مدل‌ها برای گیاهان مختلف توضیح داده شود.

چاپ کتاب توابع تولید پیشرفته آب– عملکرد گیاهان زراعی و کاربردهای آن در علوم کشاورزی

 

در جهان امروز با توجه به تغییرات آب و هوايی و افزايش چشمگیر جمعیت و مهمتر شدن مسئله امنیت غذايی در جوامع بشری، لازم است مديريتی مناسب در زمینه کشاورزی و سطح تولید محصولات آن انجام پذيرد. مطالعات اخیر توسط موسسه بین‌المللی مديريت آب بیانگر اين نکته است که با ادامه افزايش جمعیت، توسعه شهرها و مراکز صنعتی تا سال 2025 میزان آب قابل تخصیص به بخش کشاورزی در کل جهان محدودتر خواهد شد. با توجه به اين موارد، مديريت مناسب منابع آب به ويژه درکشورهای خشک و نیمه خشک مانند ايران، لازم و ضروری است. در راستای مديريت منابع آب در بخش کشاورزی، مديريت آب در مزرعه از اهمیت ويژه‌ای برخوردار است. جهت برنامه‌ريزی آب در مزارع و استفاده مناسب از منابع آبی موجود، لازم است تا واکنش گیاهان به مقدار آب آبیاری مورد مدل‌سازی واقع شود که اين مدل‌ها، برای شبیه‌سازی رفتارهای گیاهی به توابع تولید وابسته هستند. در اين زمینه در سال‌های گذشته فعالیت‌های چشمگیری انجام شده است و معادلات مطرحی در اين زمینه وجود دارند. در کتاب توابع تولید پیشرفته آب– عملکرد گیاهان زراعی و کاربردهای آن در علوم کشاورزی تلاش شده است تا با تحلیل روند تکاملی توابع تولید و طبقه‌بندی و نحوه استفاده از هر يک از آن‌ها، مناسب‌ترين روش‌های موجود در استفاده و واسنجی اين مدل‌ها برای گیاهان مختلف توضیح داده شود که به شرح ذيل می باشد:

-وضعیت منابع آب جهان و کشور ايران

-اهمیت مدل‌های شبیه‌ساز گیاهی

-توابع تولید و تأثیر آن‌ها در مدل‌های پیشرفته

-روند تکاملی توابع تولید

-واسنجی و استفاده مناسب از توابع تولید

مباحث فوق بگونه‌ای ارائه شده‌اند که پاسخگوی دانشجويان تحصیلات تکمیلی و نیز محققین مراکز پژوهشی کشور قرارگیرد. در پايان لازم است از شورای محترم انتشارات دانشگاه بجنورد که با حمايت‌های خود زمینه انتشار اين کتاب را فراهم نمودند نهايت تقدير و تشکر را داشته باشیم.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
    6.1.7.0
    V6.1.7.0