جمعه, 10 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ 
  • تعداد بازدید : 520
هفدهمین كنگره علوم خاك ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه آغاز به كار كرد
    افتتاحیه هفدهمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه با حضور دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور خاک و آب ،مهندس مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، دکتر بلالی دبیر کنگره، دکتر اسدی رحمانی رئیس کنگره ،دکتر گرجی رئیس انجمن علوم خاک ایران در سالن فجر سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به صورت وبیناری و حضوری برگزار شد.  

 

 

با صدور پیام وزیر جهادکشاورزی:

هفدهمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه آغاز به کار کرد

 

 

     افتتاحیه هفدهمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه با حضور دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور خاک و آب ،مهندس مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، دکتر بلالی دبیر کنگره، دکتر اسدی رحمانی رئیس کنگره ،دکتر گرجی رئیس انجمن علوم خاک ایران در سالن فجر سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به صورت وبیناری و حضوری برگزار شد.

     دکتر ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی در پیامی به هفدهمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه با اشاره به وضعیت منابع آب، خاک، انرژی و محیط زیست با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیم در کشور به دلیل نوع سیاست های اقتصادی و اجتماعی اظهار داشت: کشور در زمینه بهره برداری از منابع آب، خاک و انرژی در راستای توسعه و افزایش ظرفیت‌ها تا اندازه‌ای دستاوردهایی داشته و در عین حال پایداری منابع نیز در معرض به خطر افتاده است و این بدان معناست که اقدامات صحیح و ظرفیت‌های لازم برای پاسخگویی به نیازمندی های جامعه و توسعه پایدار به طور کامل ایجاد نشده است.

    وی افزود: فناوری‌های کشور در این عرصه تا اندازه‌ای رشد داشته ولی در حال حاضر امنیت آبی، غذایی و انرژی کشور در شرایط مطلوبی قرار ندارد لذا ضرورت دارد برای حل مشکلات با توجه به ظرفیت‌های مالی، نیروی انسانی و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و اقتصاد مقاومتی برنامه جامع و راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به منظور حل چالش ها در این بخش ارائه بشود.

     دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان در افتتاحیه  هفدهمین کنگره علوم خاک و چهارمین همایش ملی مدیریت آب بیان داشت: پیام روشن این کنگره که با شعار" تجدید حیات حکیمانه خاک و حکمرانی حکیمانه آب" برگزار شده است، مدیریت آب در کنار مدیریت خاک است؛  برای مدیریت توامان این دو به عنوان منابع پایه لازم است از دایره تخصصی این علوم فراتر رفته و به علوم اجتماعی ، حقوق و اقتصاد نیز وارد شویم.

     وی چالش های آب و خاک در کشور  را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تغییر کاربری اراضی، ضعف مواد آلی، تخلیه بنیه حاصل خیزی، بهره برداری نامتوازن از منابع خاک و آب، تخلیه سفره های آب زیرزمینی، همه مشکلات جدی این حوزه هستند که لازم است با نگاه فرابخشی برای آن تدبیر شود.

     دکتر بازرگان با تاکید بر ضرورت تحلیل های جامع نگر  در کنار متدولوژی های تخصصی برای حل مشکلات حوزه خاک ادامه داد: در مدیریت آب و خاک کشور، اتفاقات مطلوبی رخ داده، اما همچنان آن اتفاق مهم در مقایسه با همه تلاش ها متاسفانه نیافتاده است. رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه علم اقتصاد به اختصاص منابع محدود به خواسته های نامحدود اشاره دارد تصریح کرد: لازم است برای تربیت مدیران آینده در حوزه تصمیم سازی های تخصصی برای بخش کشاورزی در سطح فوق لیسانس و دکترا برخی رشته ها مانند رشته مدیریت استراتژیک کشاورزی افزوده شود تا اینکه وقتی دانشجویی رشته خاک شناسی میخواند و به فیزیک و شیمی خاک مسلط می شود بتواند با مطالعه تاریخ کشاورزی و تحلیل مدیریت غذایی جهانی مدیریت راهبردی را نیز بیاموزد.

     مهندس علیمراد اکبری معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی  سخنران دیگر مراسم با اشاره به مطرح بودن امنیت غذایی کشور اظهار کرد: امروز در ادبیات مسئولان، بحثی به عنوان امنیت غذایی مطرح است و در اسناد بالادستی هم به این موضوع توجه می‌کنند.

     وی امنیت غذایی را دسترسی فیزیکی و اقتصادی آحاد جامعه به غذای کافی و مغذی دانست و افزود: البته این امر بدان معنا نیست که مواد غذایی کامل در داخل تولید شوند، اما اعتقاد بنده بر آن است که امنیت غذایی در هر جای دنیا به امنیت آبی و سلامت خاک گره خورده است، چنانچه امنیت آبی را فراموش کنیم به امنیت غذایی نمی‌رسیم.

      مهندس اکبری با تاکید بر بهره وری منابع پایه بیان کرد: صیانت از منابع آب و خاک به ویژه سلامت خاک می‌تواند امنیت غذایی را تضمین کند.

معاون امور اب و خاک وزارت جهاد با اشاره به اینکه اراضی آبی کشور ۴۷ درصد سطح اراضی کشاورزی را شامل می‌شود، بیان کرد: در دنیا اراضی آبی ۱۶ درصد از اراضی کشاورزی را شامل می‌شود، همچنین در ایران ۹۲ درصد از منابع آبی و ۸ درصد دیم تامین می‌شود.

     وی با اشاره به اینکه آب کالای اقتصادی در کشور نیست، بیان کرد: ارتقای بهره وری با صیانت از منابع آب و خاک امکان پذیر است، بنابر مطالعات دنیا یک سوم بهره وری یا اجرای عملیات بهره وری در مسائل به زراعی و مدیریت مزرعه اتفاق می‌افتد؛ کشور ما تاب آوری توسعه افقی را ندارد که با این وجود راهی جز توسعه دیم یا بهره وری در کشور نیست.

      دکتر اسدی رحمانی رئیس هفدهمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه، مدیریت منابع آب و خاک را مورد توجه قرار داد و حکمرانی منابع خاک و آب را چالش مهمی دانست که دانش بومی کشور می تواند پاسخگوی آن باشد.

     وی برگزاری همزمان هفدهمین کنگره علوم خاک و چهارمین همایش ملی آب را اتفاق مبارکی در مدیریت توامان خاک و آب کشور دانست و ابراز امیدواری کرد با ارائه رهیافت ها به سیاست‌گذاران بتوان در رفع چالش‌های مدیریتی خاک و آب کشور گام‌های مثبتی بر داشت. دکتر اسدی رحمانی تهیه نقشه های پایه، حاصلخیزی، استقرار نظام نسخه نویسی کود، اصلاح اراضی، افزایش بهره‌وری آب و تدوین الگوی کشت را از جمله راهکارهای مهم رفع چالش‌های موجود برشمرد.

    دکتر بلالی مشاور رئیس سازمان تات و دبیر هفدهمین کنگره علوم خاک ایران و چهارمین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه با اشاره تفصیلی به تنوع چالش منابع آب و خاک کشور و مسائل ارتباط بین نهاد ها اظهار داشت: در حال حاضر مسئله مهم در مدیریت جامع خاک و آب چگونگی فعالیت ابعاد و نهادها در کنار هم است تا بتوانیم به یک نقشه راه درست دست پیدا نمود.

    وی با اشاره به این موضوع که عدم جدایی و همبستگی توسعه فناوری، نظام فرهنگی و رژیم حکمرانی در جهان اثبات شده است بر همکاری جریان سه بعدی جامعه علمی، تصمیم‌گیرندگان و ذینفعان برای دستیابی به یک گفتمان حوزه عمومی تاکید نمود.

    دکتر بلالی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و بیان این موضوع که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با یک نگاه ۵۰ساله مفاهیم و شاخص‌های پیشرفت را در حوزه محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی ترسیم می‌نماید بر اهمیت گفتمان عمومی در حوزه خاک و آب و ۲۱ نشست تخصصی این کنگره تاکید نمود و از پویش هنری در این حوزه با همیاری هنرمندان خبر داد.

     وی ابراز امیدواری نمود در این کنگره با حضور تمامی گروهها به یک سند اجمالی نهایی در حوزه مدیریت جامع آب و خاک کشور دست یافت.

دکتر گرجی رئیس انجمن علوم خاک شناسی چالش‌های موجود در سطح مدیریت کلان علوم خاک را مورد توجه قرار داد و در این زمینه به ضرورت فرهنگ‌سازی در توجه دادن به زنده بودن ماهیت خاک اشاره داشت. وی با بیان این مطلب که برای تشکیل خاک حاصلخیز میلیون‌ها سال زمان لازم است مشکلات مدیریت کلان حوزه خاک را در مواردی از جمله قانون و بودجه مورد بررسی قرار داد.

 

   

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0