جمعه, 31 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۹/۰۸ 
  • تعداد بازدید : 754
نشست رئیس سازمان حفظ نباتات كشور
نشست رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب پیرامون هم افزایی در بخش سلامت محصولات کشاورزی

 

با حضور دکتر علایی مقدم رئیس محترم سازمان حفظ نباتات کشور، نماینده ولی فقیه در این سازمان و معاونین فنی و مدیران سازمان حفظ نباتات، رئیس، معاونین و روسای بخشهای تحقیقاتی موسسه تحقیقات خاک و آب با هدف هم افزایی در بخش سلامت محصولات کشاورزی نشستی در روز 1401/09/08 در موسسه تحقیقات خاک و آب برگزار شد.
در آغاز دکتر اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب ضمن خیر مقدم کلیاتی از نقش موسسه تحقیقات خاک و آب پیرامون سلامت محصولات کشاورزی در زمینه های مختلف از جمله تهیه اطلس مناطق پر ریسک آلودگی خاک های کشور، تدوین دستورالعمل محصولات گواهی شده و روند ثبت و کنترل نهاده های کودی و ارزیابی وضعیت آلودگی محصولات زراعی راهبردی (گندم و برنج) را بیان کردند.
در ادامه جناب آقای دکتر شهبازی مجری طرح کلان سلامت محصولات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گزارش از اقدامات موسسه را به شرح زیر اعلام کردند:
1)    شناسایی مناطق پر ریسک آلوده کشور
2)    بیان نقش آسیب داده های غیر دقیق از نهادهای غیر متخصص و غیر مسئول که سبب اشتباه تصمیم سازی و آشفتگی و ابهام در جامعه و بهره برداران در مصرف محصولات غذایی کشور می شود.
3)    آخرین یافته های موسسه پیرامون وضعیت سلامت محصول گندم، بر پایه شاخص های استاندارد ملی، برخی از کشورهای اروپایی و WHO
4)    بیان ضرورت تشکیل نظام مدیریت سلامت محصولات کشاورزی برای پایش، پیش آگاهی، پیشگیری و کنترل رویدادهای ریسک
در ادامه دکتر علائی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور موارد زیر را بیان کردند: 
1)    باید مبنا را بر فرآیند محور شدن محصولات کشاورزی قرار دهیم و شتاب بیشتری در این صورت گرفته است  سامانه سماک بر همین اساس راه اندازی شده است. 
2)    در حوزه محصولات کشاورزی انتقال یافته ها بدرستی انجام نمی شود باید بسمت پرونده سازی با سرعت بیشتری برای محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) پیش برویم .
3)    نقش موسسه خاک و آب در سلامت محصولات کشاورزی بسیار مهم است و با همکاری دو مجموعه به این امر کمک خواهیم کرد و دعوت از ریاست موسسه برای ارائه گزارش جامع اقدامات انجام شده در موسسه در زمینه محصولات سالم در شورای مدیران سازمان حفظ نباتات کشور.
4)    ضرورت شناسنامه دار کردن فرایند تولید محصول سالم و بهداشتی
5)    توسعه نسخه نویسی الکترونیکی و جلوگیری از فروش مستقیم آفت کش ها که به صورت آزمایش در سه استان در حال انجام است.
6)    ضرورت اصلاح قانون حفظ نباتات کشور که هم اکنون در دولت و مجلس در حال پیگیری است.

 

 

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0