جمعه, 10 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۲/۲۱ 
  • تعداد بازدید : 279
next    /  6 prev
آغاز برداشت گل محمدی از مزارع تحقیقاتی موسسه تحقیقات خاك و آب
این طرح با هدف "تعیین بهترین توصیه مصرف این کودهای آلی، زیستی و شیمیایی در بهبود خصوصیات کمی و کیفی گل محمدی" از اسفند 1399 و برای مدت 2 سال ماه به اجرا درآمده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب، آقای دکتر مهرزاد محصص مستشاری معاون برنامه ریزی و تحقیقاتی و مجری طرح "تاثیر برخی کودهای آلی، زیستی و شیمیایی بر خصوصیات کمی و کیفی گل محمدی در استان البرز" گفت: برداشت گل محمدی از سطح دو هکتار از مزارع تحقیقاتی موسسه آغاز شده است. 
این طرح با هدف "تعیین بهترین توصیه مصرف این کودهای آلی، زیستی و شیمیایی در بهبود خصوصیات کمی و کیفی گل محمدی" از اسفند 1399 و برای مدت 2 سال ماه به اجرا درآمده است.
آقای دکتر محصص مستشاری در خصوص اهمیت، ضروت و توجیه اقتصادی این طرح گفت: گل محمدی به عنوان مهمترین گونه معطر با پیشینه دور و دانش محلی ارزشمند در مناطق مختلف ایران، ارزش بالای اقتصادی فرآورده های مختلف آن از جمله اسانس، گلاب و گل خشک در صنایع خوراکی، دارویی و عطرسازی و پتانسیل قرار گرفتن این فرآورده ها در ردیف اقلام مهم صادراتی و ارزآور برای کشور در برنامه های اخیر توسعه وزارت جهاد کشاورزی جایگاه خاصی پیدا نموده است. از طرف دیگر پتانسیل های ارزشمند باغی و زراعی این گونه از جمله کم توقع بودن، نیاز آبی کم، توان رشد در طیفی از شرایط مختلف محیطی، سهولت کاشت و دائمی بودن، فاصله کوتاه زمانی تا رسیدن به تولید و داشتن تولید اقتصادی و اشتغال زایی آن در مراحل مختلف زراعی، فرآوری، صنایع جانبی، بازاریابی، فروش و افزایش درآمد این محصول بسیار قابل توجه می باشد.
از آنجا که این گیاه دارای ارزش اقتصادی و دارویی می باشد، مهم ترین مسئله طبیعی بودن مواد استحصال شده می باشد و باید در بکارگیری کودهای مورد نیاز برای تغذیه گیاه دقت بیشتری لحاظ کرد. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر کود آلی، شیمیایی، زیستی بر برخی از خصوصیات کمی و کیفی گل محمدی انجام می گیرد تا پاسخ مناسبی جهت تعیین بهترین توصیه مصرف کودهای آلی، شیمیایی و زیستی داده شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0