Saturday, May 4, 2024
  • Date : Wed Jun 27, 2018
  • item visited : 671
تصویب كلیات لایحه حفاظت از خاك

نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات لایحه حفاظت از خاک موافقت کردند.

در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه، 6 تیرماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور 219 نماینده حاضر در جلسه با کلیات لایحه حفاظت از خاک موافقت کردند.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب در جریان بررسی کلیات لایحه حفاظت از خاک با 161 رأی موافق، 16 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در جلسه با کلیات آن موافقت کردند.

تربتی‌نژاد: فرسایش خاک حوزه کشاورزی را مورد تهدید قرار داده است/ 400 هزار هکتار خاک در معرض نابودی است.

نورمحمد تربتی نژاد سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در تشریح این لایحه به مواردی همچون اهمیت خاک، تهدیدات خاک و ضرورت تصویب این لایحه اشاره کرد و گفت: خاک بستر مناسبی برای فعالیت‌های کشاورزی بوده و سرمایه ملی محسوب می‌شود.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاک را بستری برای توسعه کشور دانست و اظهار داشت: خاک نقش مهمی در حیات بشری دارد و برای تأمین غذا، پوشش گیاهی کشت، خوراک و دارو، محافظت از تنوع زیستی، تغییر آب و هوایی و میزان کربن در زمین مهم است.

وی با اشاره به تهدیدات زیست محیطی خاک عنوان کرد: فرسایش و آلودگی خاک از مهمترین تهدیدات برای این حوزه هستند که عوامل طبیعی و انسان باعث آن می‌شود.

تربتی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه انتقال خاک توسط انسان و عوامل طبیعی شرایط مزارع را نامطلوب می‌کند، تصریح کرد: همچنین این انتقال باعث رسوب در آب راه‌ها، سدها و بنادر می‌شود که به زیان کشور است.

وی در ادامه با اشاره به آماری درباره فرسایش خاک کشور یادآور شد: فرسایش خاک کشور در سال 55 حدود یک میلیارد تن بود که این میزان در حال حاضر به بیش از 4 برابر آمار جهانی می‌رسد و در حال حاضر 400 هزار هکتار خاک در معرض نابودی است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اهمیت لایحه حفاظت از خاک برای جلوگیری از فرسایش خاک، کنترل منابع آلاینده، حاصلخیزی و مبارزه با قاچاق خاک خاطر نشان کرد: تاکنون قانون جامعی برای حفاظت از خاک وجود نداشت و این لایحه که در کمیسیون‌های مختلف مجلس بررسی شده دستگاه‌های مربوطه در استان‌های مختلف کشور را مکلف به اجرای مفاد آن برای حفاظت از این سرمایه ملی می‌کند.




Site Stats :   0
© 2021 Soil and Water Research Institute. All Rights Reserved.
Last update of portal : 5/1/2024 14:37
6.1.7.0
V6.1.7.0