به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب سخنرانی آقای دکتر ولی نسب مدیرکل دفتر ارتباطات علمی و همکاریهای بینالمللی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با عنوان " آشنایی اعضای هیأت علمی با آئیننامهها و دستورالعملهای مرتبط با امور بینالملل" با حضور دکتر هادی اسدی رحمانی رییس موسسه تحقیقات خاک و آب، معاونین و اعضاء هیئت علمی موسسه در راستای تبیین و شفافسازی آئیننامهها و دستورالعملهای مصوب جهت شرکت اعضای هیأت علمی در کنفرانسها، دورهها و کارگاههای آموزشی تخصصی و دوره فرصت مطالعاتی و مأموریت پژوهشی که به تازگی به تصویب رسیده است، به صورت پرسش و پاسخ روز یکشنبه 11 آذر 1397 در سالن جلسات حوزه مدیریت برگزار شد.
در این جلسه ابتدا آقای دکتر ولینسب توضیحات جامعی در خصوص انواع اعزامهای اعضای هیأت علمی به کشورهای نزدیک و دور ارائه کردند و در ادامه به پرسشهای اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب پاسخ دادند. ایشان با اشاره به تصویب "مأموریت و فرصت پژوهشی" افزودند: این دوره که مدت زمان آن از یک هفته تا سه ماه می باشد فرصت بسیار خوبی را برای محققین ایجاد نمود و تاکنون بسیاری از مؤسسات از جمله مؤسسه تحقیقات خاک و آب از آن استفاده نمودند. دکتر ولی نسب ادامه داد: این فرصت پژوهشی دارای ظرفیت بسیار بالایی برای اعزام محققین فعال در مؤسسات را فراهم مینماید و تنها کافی است که محققین از مؤسسات، پژوهشگاهها و دانشگاههای معتبر بینالمللی پذیرش داشته باشند. این دوره دارای حکم مأموریت بوده و کلیه هزینههای بلیط رفت و برگشت، ویزا، بیمه مسافرت و عوارض خروج را پوشش میدهد و محققین باید با دریافت حقوق خود و کمک میزبان، هزینههای اقامت و روزمره خود را در کشور مقصد تأمین نمایند. مدیرکل دفتر ارتباطات علمی و همکاریهای بینالمللی سازمان با بیان اینکه که این فرصت برای محققین غیرهیأت علمی نیز قابل استفاده میباشد، به اعزامهایی که دستاورد خاصی در ارتباط با انتقال فناوریهای نوین آزمایشگاهی دارند نیز تأکید داشتند.
در ادامه ایشان عنوان نمودند: اعزامهای دوره "فرصت مطالعاتی" برای محققین با درجه استادی و دانشیاری و نیز محققین استادیاری که 70 درصد نمره دانشیاری را کسب نمایند، قابل استفاده میباشد و سازمان از متقاضیان اعزام برای فرصت مطالعاتی حمایت ویژهای مینماید.
دکتر ولینسب با توجه به تعدد پروندههای اعزام و زمانبر بودن فرآیند بررسی پروندههای اعزام از نظر علمی و حراستی بیان داشتند: تقاضای واجدین شرکت در کنفرانسها و دورههای آموزشی بینالمللی با فاصله زمانی مناسبی از روزهای برگزاری دوره به دبیرخانه سازمان تحقیقات ارسال گردد و باید فیزیک مدارک ارسالی و درخواست محققین برای شرکت در کنفرانسها، همایشها یا سمپوزیمها حداقل 20 روز قبل از تاریخ اعزام و برای شرکت در دورههای آموزشی، کارگاهها، اجلاس و بازدید که نیاز به بررسی و اظهار نظر هیأت سه نفره وزارت جهاد کشاورزی دارد، حداقل 45 روز قبل از اعزام در دبیرخانه سازمان به ثبت رسیده باشد.
در ادامه آقای دکتر ولی نسب در خصوص جستجوی افراد متخصص داخلی و خارجی مورد نظر مؤسسات از طریق وب سایت بنیاد ملی نخبگان جهت جذب و همکاری با مؤسسات اشاره نمودند که بنیاد ملی نخبگان برای هر فردی که از این طریق در مؤسسات مشغول به همکاری گردد تا سقف مبلغ 680 میلیون ریال به صورت سالانه هزینه مینماید بدین صورت که 480 میلیون ریال به حقوق فرد متخصص و 200 میلیون ریال نیز به هزینههای آزمایشگاهی مؤسسات اختصاص داده میشود.
در ادامه ایشان از محققین خواستند با عضویت در انجمنها و محافل بینالمللی معتبر با توجه به پتانسیلها و قابلیتهای بالا، خود را در سطح بینالمللی مطرح نمایند.
همچنین ایشان در ادامه افزودند با ثبت مشخصات اساتید و محققین ایرانی و غیرایرانی خارج از کشور در وبسایت بنیاد ملی نخبگان که جهت برگزاری دورهها و انتقال فناوریهای نوین در مؤسسه دعوت میشوند هزینههای مربوط به سفر فرد مدعو توسط این بنیاد تأمین میگردد.
ایشان بیان کردند که مؤسسات ملزم به مطلع ساختن وزارت جهاد کشاورزی در خصوص قراردادهای بینالمللی منتج به انتقال دانش و فناوری و یا پول میباشند و بایستی حتماً نسخه فارسی قرارداد و نسخه انگلیسی ضمن همخوانی کامل ارائه گردد.
در انتها ایشان از مؤسسه خواستند در جهت برگزاری کارگاه و دورههای آموزشی تخصصی برای کشورهای منطقه از جمله عراق، پاکستان و افغانستان که نیازمند دانش و تجربه و مشاوره ایران در زمینههای تخصصی خاک و آب میباشند، به منظور درآمدزایی برای مؤسسه از طریق سازمان تحقیقات اقدام نمایند.