جمعه, 31 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۴/۲۸ 
  • تعداد بازدید : 699
next    /  3 prev
كارگاه آموزشی تغذیه تلفیقی باغات زیتون برگزار شد
همگام با اجرای طرح ملی مدیریت تلفیقی تغذیه زیتون در 218 پایلوت انتخابی در 21 استان زیتون خیز کشور، کارگاه آموزشی تغذیه تلفیقی باغات به صورت وبینار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب همگام با اجرای طرح ملی مدیریت تلفیقی تغذیه زیتون در 218 پایلوت انتخابی در 21 استان زیتون خیز کشور، کارگاه آموزشی تغذیه تلفیقی باغات به صورت وبینار و با حضور دکتر مهرزاد محصص مستشاری مجری مسئول طرح، دکتر مجید بصیرت، دکتر میر ناصر نویدی، مجریان و محققان ستادی و استانی طرح و همچنین آقای دکتر مهدی طاهری رییس بخش خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان، مجری طرح و مدرس دوره آموزشی روز یکشنبه 20 تیر 1399 برگزار گردید.

آقای دکتر محصص مستشاری گفت: طرح تغذیه تلفیقی درختان زیتون در راستای برنامه‌های توسعه‌ای باغ‌ها اجرا می شود تا ضمن توسعه کشت زیتون عملکرد در واحد سطح را به حد قابل قبول نزدیک کند. بر اساس برآوردهای انجام شده پتانسیل خوبی در برخی از استان‌های کشور برای افزایش راندمان باغات زیتون وجود دارد. ایشان هدف از برگزاری دوره را جلسه توجیهی برای مجریان استانی در جهت مدیریت تغذیه ای باغات انتخابی از جمله توصیه کودی، مبارزه با آفات و بیماری ها و کنترل علف های هرز، اقلیم عملکرد باغات، میزان گلدهی و میوه دهی عنوان کرد.

آقای دکتر طاهری بررسی عوامل موثر بر عملکرد زیتون، محدودیت های تولید زیتون در کشور، ارزیابی عملکرد و عوامل موثر در عملکرد زیتون، مدیریت تغذیه باغ های زیتون از جمله مهم تر رئوس مطالب ارائه شده در این کارگاه عنوان کرد. ایشان ضمن ارائه ­ی گزارش تفصیلی از روند پیشرفت پروژه در باغ­ های منتخب استان زنجان، به ارائه­ی توصیه­ های کارشناسی و مدیریتی باغات زیتون از جنبه ­های مختلف تغذیه ­ای، حاصلخیزی، مدیریت تنش­ های مختلف زیستی (آفات و بیماری­ ها) و غیرزیستی (دما و بارندگی) و نیز تناسب اراضی برای احداث باغات پرداختند. شایان ذکر است این طرح کلان در 21 استان کشور به منظور افزایش عملکرد و کیفیت باغات زیتون در نتیجه­ ی اعمال روش ­های مختلف مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در حال اجرا بوده و تلاش می ­شود در نهایت به ارائه ­ی یک برنامه جامع حاصلخیزی خاک و تغذیه ­ای برای باغات زیتون و نیز تولید نرم افزار توصیه کودی مناسب در این امر ختم گردد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0