جمعه, 31 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ 
  • تعداد بازدید : 413
جلسه بررسی گزارش پیشرفت كار دو طرح تحقیقاتی مربوط به برنامه شناخت و مدیریت حاصلخیزی خاك و تغذیه گیاه مورخ 1398/11/21

به دنبال پایش و نظارت بر انجام پروژه ها تا رسیدن به نتایج مطلوب گزارش اجرای طرح "شناخت وضعیت تغذیه ای محصولات زراعی کشور" و "شناخت وضعیت تغذیه ای درختان میوه در کشور" از طرح های برنامه شناخت و مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه از مجموعه برنامه های مصوب برنامه استراتژیک پایدار منابع خاک و آب موسسه تحقیقات خاک و آب در تاریخ 1398/11/21 با حضور مجریان مسئول طرح های تحقیقاتی و اعضای بخش در سالن جلسات بخش تحقیقات شیمی، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه رأس ساعت 9 صبح برگزار گردید.

در ابتدا آقای دکتر طهرانی، مدیر محترم برنامه شناخت و مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه و مجری مسئول طرح "شناخت وضعیت تغذیه ای محصولات زراعی کشور" با همکاری سرکار خانم دکتر رضاخانی گزارشی بصورت جامع ارائه نمودند.

در ادامه نیز گزارش طرح دکتر بصیرت با عنوان "شناخت وضعیت تغذیه ای درختان میوه در کشور" با همکاری دکتر مجید موسوی ارائه و نقاط ضعف و قوت پروژه های اجرا شده، نواقص اجرا و امکانات محل های اجرا و پیشنهادات لازم در جهت بهبود هرچه بیشتر امر ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پس از پرسش و پاسخ بین حاضرین و مجریان مسئول طرح ها، با توجه به ماهیت طرح های مطرح شده که بیشتر مربوط به بررسی های میدانی در مزارع و باغات محصولات مختلف زراعی و باغی کشور بود موارد زیر مطرح گردید:

1. به دلیل عدم ارائه گزارشات کامل منطقه ای برخی از مناطق در موعد مقرر، مجریان مسئول روند اجرای پروژه را بررسی نموده و در صورت لزوم درخواست توقف پروژه و انعکاس آن به مدیریت موسسه را ارائه نمایند.

2. عدم انجام آنالیزهای آزمایشگاهی در برخی مناطق به دلیل مشکلات ابزاری و کمبود نیروی انسانی

3. ارائه راهکار مناسب، مؤثر و عملی از نتایج جمع بندی شده جهت رفع ناهنجاری های تغذیه ای و بهبود عملکرد هر منطقه بصورت جملات کوتاه جهت افزایش پذیرش اجتماعی

4. ضرورت بررسی و تفسیر جامع داده های جمع آوری شده با حضور تمام مجریان از سه منظر خاک، گیاه و مدیریت کشاورزان در پایان مرحله اول ارائه گزارش از روند اجرای دو برنامه شناخت و مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه و برنامه شناخت و مدیریت کربن آلی خاک پس از سپری نمودن دو سال از نقطه آغاز این برنامه تا کنون نقاط کلیدی بارزی را در برداشته است که در زیر اشاره می گردد:

1. به دلیل تاثیر زیاد نوع و زمان کاربرد محرک های رشد بر کاهش اثرات تنش های محیطی ناشی از فیزیولوژی گیاه لازم است به منظور توسعه دانش کاربرد این ترکیبات در پژوهش های آینده موضوع مورد توجه قرار گیرد.

2. تجمیع و تفسیر یکپارچه نتایج هر طرح توسط مجری مسئول با همکاری مجریان استانی و ارائه گزارش کتبی

3. در طول اجرای طرح ها و پروژه ها تاکنون میزان همکاری و مشارکت همکاران در اجرای پروژه ها و ارسال نتایج و همکاری با ستاد موسسه مورد بررسی قرار گرفت که منجر به توقف و یا تمدید برخی پروژه ها گردید و مجریان برتر از لحاظ مشارکت، جدیت در کار و ارسال به موقع نتایج به شرح زیر مورد تشویق قرار خواهند گرفت:

• تقدیر از آقای دکتر نورقلی پور و مهندس خودشناس به ترتیب از بخش ستادی و استان مرکزی جهت پروژه "شناخت وضعیت تغذیه ای کلزا"

• تقدیر از آقای دکتر مطلبی فرد از استان آذربایجان شرقی جهت پروژه "شناخت وضعیت تغذیه ای باغات انگور" و پروژه "شناخت وضعیت تغذیه ای سیب زمینی"

• تقدیر از آقای دکتر جهانشاه صالح از استان هرمزگان جهت پروژه "بررسی تاثیر سیلیسیم بر عملکرد گندم و کارایی استفاده از کود و آب در شرایط تنش خشکی"

• تقدیر از آقای دکتر حسن حقیقت نیا از استان فارس جهت پروژه "بررسی تاثیر سیلیسیم بر عملکرد گندم و کارایی استفاده از کود و آب در شرایط تنش خشکی"، پروژه "بررسی تاثیر مصرف توام کودهای آلی و شیمیایی بر شاخص مدیریت کربن آلی خاک در کرت های ثابت" و پروژه "تاثیر کاربرد توام کودهای شیمیایی، آلی و زیستی بر تولید محصول در تناوب های زراعی مختلف در کرت های ثابت"

• تقدیر از آقای دکتر رضا سلیمانی از استان ایلام جهت پروژه "استفاده از سيليسيم و باکتري هاي مولد آنزيم ACC-دآميناز در افزايش تحمل گندم به تنش کم آبي"


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0