پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۹/۲۰ 
  • تعداد بازدید : 545
next    /  3 prev
جلسه شورای تحقیقات استان با حضور قائم مقام مؤسسه تحقیقات خاك و آب كشور در سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، جلسه شورای تحقیقات استان با حضور مهندس باقرزاده معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، دکتر احمد بایبوردی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، دکتر حامد رضایی قائم مقام موسسه تحقیقات خاک و آب، دکتر ناصر دواتگر معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های موسسه، دکتر محمدرضا بلالی و دکتر کامران افتخاری رؤسای بخش های تحقیقات حاصلخیزی و بخش خاکشناسی و تناسب اراضی موسسه و اعضای شورای تحقیقات در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار گردید و کلیات طرح پیشنهادی "تعیین واحدهای همگن مدیریتی خاک و آب با رویکرد مشارکتی برای دستیابی به پایداری تولید محصولات زراعی و باغی استان آذربایجان شرقی" مورد تصویب قرار گرفت.

دکتر احمد بایبوردی دبیر شورای تحقیقات و رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ضمن خیرمقدم از حضور دکتر حامد رضایی قائم مقام موسسه تحقیقات خاک و آب، دکتر ناصر دواتگر معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های موسسه، دکتر محمدرضا بلالی و دکتر کامران افتخاری رؤسای بخش های تحقیقات حاصلخیزی و بخش خاکشناسی و تناسب اراضی قدردانی نمود و دستور جلسه را تحت عنوان ارائه طرح تحقیقاتی با عنوان "تعیین واحدهای همگن مدیریتی خاک و آب با رویکرد مشارکتی برای دستیابی به پایداری تولید محصولات زراعی و باغی استان آذربایجان شرقی" قرائت کرد.

وی سپس به سابقه مذاکرات دکتر اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب و مهندس فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی در بهمن ماه سال 97 در خصوص ضرورت مشارکت محققین، مروجین و کشاورزان در عرصه های تولید به منظور افزایش عملکرد محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد.

در ادامه دکتر بلالی ضمن تشریح کامل طرح فوق الذکر به نتایج درخشان اجرای طرح در استان های لرستان، گیلان و سیستان و بلوچستان اشاره نمود و ویژگی مهم این طرح را شناسایی چالش های خاک و آب کشاورزی استان برشمرد.

وی در ادامه عملکرد کم محصولات زارعی و باغی، بهره وری کم خاک و آب، گسترش شوری خاک در اراضی شرق دریاچۀ ارومیه، بنیه کم حاصلخیزی خاک ها، کمبود کربن آلی خاک و عناصر غذایی برای تولید پایدار، نبود الگوی بهینه مصرف آب، محدودیت کمی و کیفی منابع آب، تنش های محیطی (خشکی، سرمازدگی، ...)، کم بودن راندمان کاربرد آب در مزرعه و باغ، عدم دسترسی یا مصرف نامناسب نهاده های کودی، عدم تناسب آب و زمین در بهره برداری فعلی، پراکندگی و خرد بودن مزارع از مهمترین مشکلات موجود در بخش کشاورزی استان یاد کردند. سپس وجود شکاف بین بخش تحقیقات و بخش تولید را از مهمترین عوامل وجود تفاوت شدید بین عملکرد موجود و عملکرد پتانسیل و یا زارعین پیشرو دانست.

در ادامه دکتر بلالی به تفکر مبتنی بر دانش و اطلاعات کشاورزی اشاره کرد و به قراگرفتن کشاورز در مرکز مثلث تحقیق، ترویج و آموزش تأکید نمود.

وی نتایج اجرای فاز اول این طرح را پهنه بندی و تعیین تناسب واحدهای همگن مدیریتی خاک و آب برای محصولات زراعی و باغی بیان نمود و طراحی نرم افزار تناسب ملی کشور در موسسه تحقیقات خاک و آب را در این راستا ارزیابی کرد.

دکتر بلالی در ادامه شناسایی و تفکیک واحدهای همگن مدیریتی خاک و آب، بررسی وضعیت موجود مدیریت بهره برداری خاک و آب و تلفیق لایه های اطلاعاتی و ارائه بسته های مدیریت بهینه که شامل بسته های مدیریت حاصلخیزی، آبیاری و بسته مدیریتی حفظ کیفیت خاک را برونداد فاز دوم این طرح نام برد. در ادامه وی به سوالات حاضرین پاسخ گفت و پس از بحث و تبادل نظر طرح " تعیین واحدهای همگن مدیریتی خاک و آب با رویکرد مشارکتی برای دستیابی به پایداری تولید محصولات زراعی و باغی استان آذربایجان شرقی" با موافقت همه اعضای شورا به تصویب رسید.



کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0