پنج‌شنبه, 30 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۹/۱۲ 
  • تعداد بازدید : 492
سرپرست وزارت جهاد كشاورزی در مراسم روز جهانی خاك؛ "كلید توسعه كشاورزی حفاظت از خاك است"

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی: کلید توسعه کشاورزی حفاظت از خاک است و تمام تصمیم گیری‌ها در حوزه کشاورزی باید بر مبنای آسیب نرساندن به خاک، اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در مراسم روز جهانی خاک گفت: بخش کشاورزی چند چالش مهم دارد از جمله امنیت غذایی، واردات و پایدار نبودن کشاورزی که تمام این‌ها با نگرش و تغییر رفتار نسبت به خاک قابل حل است.

عباس کشاورز افزود: اگر از عملکرد کشاورزی راضی نیستیم درآمد کشاورزان کم است و کشاورزی در کشورمان ناپایدار است باید نسبت به خاک تغییر نگرش داشته باشیم.

وي خاطرنشان کرد: در تمامی تصمیمات کشاورزی از جمله کاشت محصولات و نوع آبیاری، باید واکنش خاک مدنظر قرار گرفته شود و این تصمیمات به گونه‌ای اتخاذ شود که به خاک آسیبی نرسد و این موضوع باید در تمام ارکان بخش کشاورزی ساری و جاری شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: روش‌هایی که به کشاورزی آسیب می‌رساند باید اصلاح شود و جای آن را روش‌های نوین بگیرد بعنوان مثال ظرف ۵ سال باید گاوآهن از کشاورزی حذف شود.

کشاورز گفت: رفتار کشاورزان باید به طور کامل منطبق بر شرایط خاک باشد و مسئولان حوزه کشاورزی باید نسبت به این موضوع خاک احساس مسئولیت بیشتری کنند.

وی افزود: اهمیت خاک باید عمومی شود و درک جدیدی از این عنصر در رفتار‌های اجتماعی ایجاد شود که این موضوع میسر نیست مگر از طریق اطلاع رسانی و آموزش فراگیر در حوزه‌های مختلف.

کشاورز خاطرنشان کرد: لزوم اهمیت دادن به خاک فرابخشی است و بدون توجه به خاک هیچ طرحی نباید در اجرایی شود.

اکبری، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی؛ آیین نامه قانون حفاظت از خاک، به دولت ارائه می شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: آیین‌نامه قانون حفاظت از خاک آماده شده و بزودی تقدیم دولت می‌شود و در این چارچوب جرایم بسیار سنگینی برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی در نظر گرفته شده است.

آقای علی‌مراد اکبری در حاشیه مراسم روز جهانی خاک و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در تدوین این آیین‌نامه، سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و انجمن علوم خاک کشور نقش داشتند، افزود: در این آیین‌نامه جرایم بسیار سنگینی برای قاچاق خاک، آلوده ساختن خاک و تغییر کاربری و تخریب خاک پیش‌بینی شده است.

وی گفت: امیدواریم قانون حفاظت از خاک در جلوگیری از فرسایش و از بین رفتن خاک بسیار موثر باشد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به خبر‌هایی که بعضاً در خصوص قاچاق خاک به خارج از کشور مطرح می‌شود افزود: در ۵ سالی که بنده در این سمت بوده‌ام حتی یک مورد قاچاق خاک کشاورزی وجود نداشته است، آنچه به عنوان قاچاق خاک مطرح می‌شود، خاک‌های صنعتی و معدنی است که بخشی به صورت صادرات قانونی و احتمالاً بخشی به صورت قاچاق از کشور بوده است.

سالانه 2 میلیارد تن فرسایش خاک در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از نظر اقتصادی هر تن فرسایش خاک هزینه‌ای بالغ بر ۲۸ دلار دارد که در کشور ما میزان فرسایش خاک سالانه ۲ میلیارد تن است.

علیمراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مراسم روز جهانی خاک اظهار داشت: هزینه فرسایش خاک در کشورمان ۵۶ میلیارد دلار است که به صورت پنهان پرداخت می‌شود.

وی افزود: قدرت تحمل فرسایش پذیری خاک در دنیا بین ۲ دهم تا ۲ و دو دهم است که در کشور ما این رقم حدود یک و ۴ دهم بوده و از میانگین جهانی عبور کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تصویب قانون حفاظت از خاک اظهار داشت: اقدامات بسیار مهمی در قانون مصوب مجلس برای جلوگیری از فرسایش، قاچاق و آلودگی خاک در نظر گرفته شده که به تصویب شورای نگهبان هم رسیده و در حال حاضر آیین نامه این قانون در حال تدوین برای ارسال به هیئت وزیران است.







کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0