شنبه, 1 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ 
  • تعداد بازدید : 679
رئیس موسسه خاك و آب: شورای عالی خاك در كشور تشكیل شود

کرج- ایرنا- رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت که یکی از نیازهای اساسی پس از ابلاغ لایحه جامع خاک کشور، تشکیل شورای عالی خاک است.

به گزارش ایرنا، هادی اسدی رحمانی روز چهارشنبه 1398/02/11 در چهاردهمین همایش سالانه علوم خاک ایران که در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مستقر در کرج برگزار شد، افزود: لایحه حفاظت از خاک که بیش از 10 سال بر روی آن کار شد و سال گذشته در مجلس تصویب شد، تکالیفی بر روی دوش بخش های مختلف می گذارد.
وی اظهار داشت: موسسه تحقیقات خاک و آب به عنوان بازوی مشورتی معاونت و دفتر امور خاک برای کمک به اجرای این تکالیف می تواند نقش داشته باشد.
وی با بیان اینکه راه اندازی دفتر خاک آرزوی چندین ساله همه بود، گفت: خاک بستر تولید است و مقام معظم رهبری نیز مسأله خاک را مهم تر از آب دانستند که سیل اخیر هم این مسأله را نشان داد.           
اسدی رحمانی افزود: خاک را نمی توان با سرعت احیاء و وارد چرخه کرد به طوریکه از 18 میلیون هکتار خاک کشاورزی فقط هشت میلیون هکتار از آن اراضی آبی بوده و از این میزان نیز فقط 1.2 میلیون هکتار اراضی بدون محدودیت برای کشت هستند و مابقی محدودیت هایی همچون شوری، فرسایش، عمق، تغییر کاربری و ... دارند.          
وی اظهار داشت: همچنین 4.2 میلیون هکتار از خاک های کشاورزی کشور آیش و حدود 6.3 میلیون هکتار دیم هستند.  
اسدی رحمانی با اشاره به اینکه آمار مربوط به سال های گذشته است و همواره با تغییر کاربری های زیادی روبرو هستیم، گفت: برای رسیدن به آخرین عدد در اراضی بدون محدودیت باید دفتر امور خاک به ما کمک کند زیرا مطالعات این موسسه تا دهه 80 وجود دارد و بعد از آن زیاد مطالعه نشده که تغییر کاربری ها به چه سمتی رفته و منابع خاک به چه چیزی تغییر یافته است.        
وی افزود: باید با همکاری دفتر خاک علاوه بر اینکه میزان تخریب و تغییر خاک در سال های اخیر را داشته باشیم، برنامه ای تهیه شده تا مطالعه کنیم سیل به چه میزان خسارت زده است.     
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: برای بررسی چالش های منابع خاک کشور ما در برنامه مشارکتی جهانی خاک (GSP) حضور فعالی داشته و تمام سعی این برنامه این است که در از بین بردن چالش های منابع خاک در دنیا به نحوی در بین کشورهای مختلف و ذی نفعان هماهنگی ایجاد شود تا منابع خاک حفاظت و حراست شود.    
وی ادامه داد: این موسسه به عنوان یک نهاد تخصصی پژوهشی در زمینه خاک و آب حدود 500 نفر نیرو دارد که بازوی خوبی برای انجمن علوم خاک و دفتر امور خاک می تواند باشد تا بتوانیم تکالیفی را که بر عهده گذاشته اند انجام دهیم.         
اسدی رحمانی اضافه کرد: یکی از تکالیفی که در لایحه حفاظت از خاک تصریح شده تعیین راهبردها، سیاست و خط مشی ها است.          
وی گفت: در چهار سال اخیر تدوین برنامه استراتژیک تحقیقات و مدیریت پایدار منابع خاک را شروع کردیم که از سال 96 به صورت اجرایی کلید خورده و حدود 15 میلیارد ریال اعتبار به ویژه به شهرستان ها ارسال کردیم تا این برنامه را پیاده سازی کنند.    
اسدی رحمانی افزود: در لایحه حفاظت خاک در خصوص تدوین دستور العمل ها تأکید خاصی شده است که دستور مطالعات خاک شناسی را قبل از این داشته ایم و اکنون با کمک جمعی از نخبگان این دستورالعمل را بازنگری می کنیم تا مبنایی برای مطالعات خاک شناسی باشد که باید توسط بخش خصوصی انجام شود و این موسسه فقط به صورت ناظر باشد. 
وی با بیان اینکه تهیه پایگاه اطلاعات منابع خاک در موسسه تحقیقات خاک و آب مراحل پایانی خود را می گذراند، ادامه داد: در خصوص حفظ و ارتقای حاصلخیزی خاک در این لایحه تأکید شده و شرکت های تولید کننده کود و خدمات فنی و دانش بنیان باید کمک کنند این کنسرسیوم ایجاد شود تا راهکاری اساسی برای حاصلخیزی خاک و پایداری تولید باشد.           
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: در ماده دیگری در این لایحه آمده که مواد کودی باید ثبت و کنترل کیفی شود که موسسه با وجود اینکه ساختاری پژوهشی از سال 94 داشته این کار را برعهده گرفته است.
وی یادآور شد که تاکنون بیش از 10 هزار برند کودی برای ثبت مراجعه و بیش از 8 هزار برند ثبت شده اند.       
وی گفت: اجرای برنامه ثبت و کنترل کیفی باعث شده کیفیت مواد کودی در کشور افزایش یابد.         
اسدی رحمانی افزود: سال گذشته سامانه ملی تناسب اراضی رونمایی شده که مبنای تهیه الگوی کشت می تواند باشد.
وی اضافه کرد: بزرگترین کلکسیون منابع خاک در خصوص میکروارگانیزم ها در موسسه تحقیقات خاک و آب وجود دارد.
این مسئول با اشاره به تصویب لایحه حفاظت از خاک پس از 12 سال توسط مجلس شورای اسلامی، گفت: اکنون این لایحه در شورای نگهبان مراحل نهایی خود را می گذارند و پس از آن برای اجرا ابلاغ می شود.      
وی افزود: اکنون دفتر خاک تشکیل شده است و باید این دفتر با قدرت جااندازی شود.         
وی یادآور شد که افق بزرگتری پیش رو داریم و باید تلاش کنیم به آن جایگاه که تشکیل شورای عالی خاک است، برسیم.           
اسدی رحمانی تأکید کرد: با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی یک بازوی اجرایی در زمینه خاک پیدا کرده باید وزارت های دیگر مثل نیرو، صنعت و معدن، محیط زیست و تمام عواملی که می توانند در حفظ خاک کشور دخیل باشند را گردهم آوریم و مسأله خاک را یک پله ارتقاء دهیم.   
چهاردهمین همایش سالانه علوم خاک ایران با موضوع قانون حفاظت از خاک، دفتر امور خاک، ظرفیت ها و پتانسیل در استان البرز برگزار شد.

لینک خبر

    

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0