پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۹/۱۷ 
  • تعداد بازدید : 250
next    /  2 prev
در همایش روز جهانی خاك عنوان شد؛ تغییر كاربری غیر مجاز اراضی كشاورزی، كاهش یافته است

با اقدامات انجام شده در ­۱۱ سال گذشته از مساحت تغییر کاربری غیر مجاز کاسته و تعداد تغییر کاربری مجاز افزایش یافته که نشان دهنده حاکمیت تدریجی قانون در عرصه های کشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی؛ رئیس ­سازمان امور اراضی کشور امروز­ در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک با اعلام این مطلب گفت: از سال ۸۵ تا کنون حدود ۱۸۰ هزار مورد تغییر کاربری غیر مجاز به مساحت ۴۷ هزار هکتار شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده که از این میزان برای ۵۰ هزار مورد حکم قلع و قمع گرفته ایم.

علیرضا اورنگی ­تغییر کاربری را یکی از تهدیدهای مهم حاصلخیزی خاک دانست و اظهار داشت: تغییر کاربری بر کاهش کمیت و کیفیت خاک تاثیر می گذارد.

وی­ با بیان این که در­ ۶۰ سال گذشته یک میلیون هکتار از مساحت اراضی کشاورزی دارای خاک حاصلخیز به دلایل مختلف از جمله توسعه شهرها، اجرای طرح های عمرانی در حاشیه شهرها و تغییر کاربری اراضی مجاز و غیر مجاز از چرخه تولید خارج شده است، گفت: حدود نیمی از این میزان اراضی به علت توسعه شهرها، ساخت و سازها و پروژه های عمرانی در حاشیه شهرها از چرخه تولید خارج شده است.

اورنگی­ افزود: بر اساس آمار سازمان امور اراضی، سالانه حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به صورت غیر مجاز و یا با مجوزهای کمیسیون ها، تغییر کاربری می شوند.

رئیس ­سازمان امور اراضی کشور­ ادامه داد: با خروج هر هکتار از زمینه های حاصلخیز کشاورزی از چرخه تولید، امنیت غذایی ۲۰ ایرانی به خطر می افتد.

وی با اشاره به این که تعداد شهرهای کشور از ۲۰۰ مورد در سال ۱۳۳۵ به ۱۲۴۵ مورد افزایش یافته است، تصریح کرد: ۷۰ درصد این شهرها در دشت ها و مناطق دارای خاک حاصلخیز و آب مناسب ایجاد شده است.

اورنگی، گسترش نامتناسب حریم شهرها در اطراف اراضی کشاورزی را از دیگر چالش ها و تهدیدات بخش کشاورزی دانست و گفت: طبق مقررات شورای عالی معماری شهرسازی، مساحت حریم شهرها باید حدود ۳ تا ۵ برابر محدوده شهرها باشد در حالی که حریم صدها شهر در مواردی تا ۱۰ برابر است که نشان می دهد ۳ تا ۴ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در داخل شهرها قرار گرفته اند.

وی در ادامه تبدیل بی رویه روستاها به شهر، ناهماهنگی دستگاه ها برای صدور مجوزهای ساخت و ساز و عدم تصویب کاربری اراضی کشاورزی و در نظر نگرفتن مزیت حاصلخیزی خاک در قوانین و مقررات به ویژه در طرح های توسعه ای را از دیگر چالش های مربوط به خاک کشاورزی برشمرد.

اورنگی گفت: این سازمان با توجه به قانون حفظ اراضی کاربری، قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی و سایر قوانین بالادست در حوزه زمین برای صیانت از اراضی کشاورزی، خاک اقداماتی انجام داده ایم.

رئیس ­سازمان امور اراضی کشور افزود: راه اندازی حدود ۳۵۰ اکیپ گشت های حفاظتی، راه اندازی سامانه ارتباط مردمی حفاظت از اراضی کشاورزی با شماره ۱۳۱، تصویب مقدمات راه اندازی یگان حفاظت اراضی کشاورزی، برخورد با متخلفان بر اساس قانون و ایجاد کارگروه مبارزه با زمین خواری از جمله اقدامات این سازمان هستند.

ثبت و تایید ۷ هزار برند کود کشاورزی

تاکنون برای ۱۰ هزار برند کودی از موسسه تحقیقات خاک و آب درخواست ثبت شده که پس از بررسی و پایش ۷ هزار برند تایید و ثبت شده است.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشاورزی در همایش روز جهانی خاک با اعلام این مطلب افزود: پایش کیفیت کودهای کشاورزی و ثبت آن یکی از تاکیدات لایحه حفاظت از خاک است و این موسسه نیز از سال ۹۴ پایش و بررسی کودهای کشاورزی را انجام می دهد.

دکتر هادی اسدی رحمانی گفت: از سال ۹۴ به واسطه اجرای برنامه سبز و کنترل کیفیت بازار، کیفیت کودهای کشاورزی ارتقا یافته است.

وی حفظ و ارتقای حاصلخیزی خاک را از اهداف لایحه حفاظت از خاک عنوان کرد و اظهار داشت: ما در این راستا دستورالعمل های متنوعی برای تغذیه تلفیقی گیاهان زراعی و باغی تهیه کرده ایم که در دسترس است و اجرای آن موجب افزایش عملکرد محصول می شود.

اسدی رحمانی با بیان این که تهیه نقشه های خاک نقش اساسی در تصمیم گیری و مدیریت منابع خاک دارد، تصریح کرد: نقشه جهانی کربن آلی تهیه شده توسط FAO در قسمت مربوط به ایران با تعداد داده اندکی تهیه شده است که از دقت کافی برخوردار نبوده و در برنامه ریزی مدیریت خاک قابل استفاده نمی باشد؛ لذا این موسسه در حال حاضر و با حمایت معاونت آب و خاک تهیه نقشه کربن آلی خاک کشور را با تعداد داده های بیشتر و دقت بالاتر در دست اجرا دارد.

وی افزود: در آینده نزدیک نسخه نخست این نقشه ارایه می شود که می تواند بستر مناسبی برای مدیریت خاک باشد.

رئیس­ موسسه تحقیقات خاک و آب، داده ها و اطلاعات در مورد خاک را یکی از ارکان مهم مدیریت خاک دانست و گفت: در این موسسه سامانه ای راه اندازی شده که­ همه­ داده های خاک کشور در آن در حال بارگذاری است و امیدواریم این سامانه به زودی راه اندازی شود.

وی با بیان این که سامانه ملی تناسب اراضی نیز توسط این موسسه با حمایت معاونت امور زراعت کشور تهیه شده است، افزود: این سامانه می تواند مبنایی برای تهیه الگوی کشت در کشور باشد.

اسدی رحمانی به اجرای پروژه طرح پایش خاک کشور نیز اشاره کرد و اظهار داشت: براساس نتایج این طرح، ۷۰ درصد خاک کشور کمبود فسفر دارد که نشان دهنده تخلیه فسفر زیاد از خاک است.

وی با اشاره به فعالیت یک هزار پایگاه پایش منابع خاک در بخش کشاورزی ادامه داد: بررسی های طرح پایش نشان می دهد که وضعیت سرب خاک اراضی کشاورزی ما به عنوان آلاینده در حد خطرناک نیست.

رئیس­ موسسه تحقیقات خاک و آب کشاورزی با بیان این که گندم ایران جزو پاک ترین گندم دنیا است، اعلام کرد: گندم تولید کشورمان حاوی سرب و کادمیوم نیست.

لینک خبر



کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0