جمعه, 7 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۹/۱۷ 
  • تعداد بازدید : 247
معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات خاك و آب كشور: سامانه ملی اطلاعات خاك ایران راه اندازی می شود

معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در همایش روز جهانی خاک در قزوین از راه اندازی سامانه ملی اطلاعات خاک ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ مهرزاد محصص مستشاری معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در همایش روز جهانی خاک در قزوین گفت: در سامانه ملی اطلاعات خاک ایران همه اطلاعات خاک‌های کشور ذخیره شده است که به زودی از آن رونمایی می‌شود.

محصص مستشاری افزود: موسسه تحقیقات خاک و آب کشور یک برنامه راهبردی برای کوتاه و بلند مدت تدوین کرده که مدیریت خاک و آب کشور است و بر این اساس طرح‌های مهم آب و خاک در کشور در حال اجرا است.

وی در ادامه به قانون و لایحه حفاظت از خاک در کشور اشاره کرد و گفت: این مصوبه در حال حاضر از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شده است، اما یک سری نواقصی دارد که پس از تایید  شورای نگهبان ابلاغ و عملیاتی می‌شود.

معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور افزود: بر اساس قانون هرگونه تغییر کاربری باید مطالعات خاکشناسی داشته باشد و خاک‌هایی که از درجه ۴ به پایین هستند به هیچ عنوان نباید تغییر کاربری در آن‌ها انجام شود.

محصص مستشاری خاطر نشان کرد: باید خصوصیات فیزیکی و شیمایی خاک‌ها بصورت مداوم پایش شد تا برنامه ریزی لازم بر پایه کاهش بهره وری و بازسازی خاک انجام شود.

وی بر لزوم اهمیت تکمیل و به روز رسانی  مطالعات خاکشناسی در همه استان‌ها با توجه به قانون حفاظت از خاک تاکید کرد.

به گفته این مقام مسئول؛ ۳۰ هزار هکتار از اراضی تحت شبکه آبیاری استان قزوین مطالعات خاکشناسی انجام شده است.

محصص مستشاری تاکید کرد: نمی‌توان الگوی کشت مناسبی داشت مگر اینکه، مطالعات خاکشناسی داشته باشیم زیرا بر مبنای مطالعات خاکشناسی می‌توان متناسب با آن کشت محصولات کشاورزی را انجام داد.

وی آلودگی و شناسایی کانون‌های آلوده، تغذیه نوین محصولات کشاورزی، کشاورزی حفاظتی، پراکنش عناصر غذایی در اراضی زراعی، ناهنجاری تغذیه در محصولات استراتژیک، در مضیقه بودن خاک کشور از لحاظ کربن آلی، مدیریت اراضی شور، ایجاد بانک اطلاعات خاک کشور و تناسب اراضی کشاورزی را از مهمترین ارکان برنامه راهبردی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور برشمرد.

لینک خبر

  

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0