جمعه, 10 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ 
  • تعداد بازدید : 1133
جمع آوری بیش از 437 هزار داده خاكشناسی از 40280 موقعیت جغرافیایی كشور در مؤسسه تحقیقات خاك و آب

آقای دکتر ناصر دواتگر معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های مؤسسه تحقیقات خاک و آب در یک گفتگوی اختصاصی با روابط عمومی مؤسسه خبر از جمع آوری بیش از 437 هزار داده خاکشناسی از 40280 موقعیت جغرافیایی کشور در مؤسسه تحقیقات خاک و آب را داد.

دکتر دواتگر در ادامه گفت:

در اجرای پروژه "تشکیل بانک اطلاعات ملی ویژگی ­های فیزیکی و هیدرولیکی خاک­ های کشور" که مقرر است علاوه بر بارگذاری داده های آن در "پایگاه ملی منابع خاک کشور" در پروژه ­های مختلف مؤسسه مانند تهیه "اطلس کربن آلی خاک کشور" و "بهنگام­ سازی نیاز آبی کشور" و دیگر پروژه­ ها استفاده شود، بر اساس برآورد اولیه تا کنون 437670 داده از 40280 موقعیت جغرافیایی کشور جمع­ آوری شده است.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های مؤسسه و مسئول ملی پروژه یاد شده همچنین اعلام داشت: در این پایگاه علاوه بر ویژگی­ های فیزیکی و هیدرولیکی، دیگر ویژگی ­های مرتبط با شیمی و حاصلخیزی خاک نیز در حال جمع ­آوری هستند.

در تهیه این پایگاه علاوه بر مؤسسه تحقیقات خاک و آب، مؤسسه پژوهش ­های برنامه ­ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی و مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دانشگاه ­های ولیعصر رفسنجان، شهرکرد، گیلان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، بوعلی سینا همدان، محقق اردبیلی، شاهد، آزاد (واحد علوم تحقیقات تهران) تبریز، کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، ارومیه و مهندسین مشاور (بویژه مهاب قدس، مشاور یکم و سامان آبراه) مشارکت نموده ­اند. هم اکنون مذاکره برای طلب همکاری و مشارکت با دیگر دانشگاه­ ها و مهندسین مشاور برای تکمیل پایگاه ادامه دارد.

  






کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0