شنبه, 1 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ 
  • تعداد بازدید : 542
برگزاری سخنرانی علمی در مؤسسه تحقیقات خاك و آب

سخنرانی علمی تحت عنوان "تأثیر ارگانو- مینرال ها بر خصوصیات خاک" توسط خانم مهندس ندا زاهدی فرد محقق بخش تحقیقات شیمی، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه روز دوشنبه 26 شهریور 1397 با حضور اعضای هیأت علمی، محققان و کارشناسان مؤسسه در سالن جلسات حوزه مدیریت برگزار شد.

چکیده سخنرانی:

پیدایش دگرگونی هایی در اتمسفر جهانی و گرم شدن تدریجی کره زمین در چند دهه اخیر، دانشمندان علوم مختلف را بر این واداشته است که برای تخفیف آثار گلخانه ای گازهای متصاعد شده، تحقیقات بسیاری انجام دهند. با توجه اینکه خاک به منزله بخش مهمی در چرخه تبادل عناصر در اکوسیستم و مخزن عمده ذخیره کربن قلمداد می گردد، در جهت تثبیت کربن اتمسفر در خاک تحقیقات بسیاری صورت گرفته است.

نتایج مطالعات بر پتانسیل تثبیت کربن خاک، تأثیر مدیریت انسان را بر کاهش آثار تغییر اقلیم تائید می کند. در گذشته اعتقاد بر این بوده است که ساختار شیمیائی پیچیده مولکول های آلی عامل کلیدی در تثبیت کربن می باشد. در صورتیکه تحقیقات سال های اخیر نشان می دهد، تشکیل کمپلکس های مواد آلی و ذرات خاک عامل مهمتری در نگهداری طولانی مدت کربن خاک می باشد. بنابراین تحقیق و بررسی این کمپلکس ها ضروری به نظر می رسد.

کمپلکس های ارگانو- مینرال در شرایط مختلف محیطی ساختار متفاوتی برای نگهداری مولکول های آلی خاک تشکیل می دهند. شبیه سازی شرایط محیطی خاک در شرایط آزمایشگاه، با توجه به ناهمگنی و پیچیده بودن خاک بسیار مشکل بوده و با امکانات کنونی دور از ذهن به نظر می رسد. تحقیقات بر روی شناسائی انواع این کمپلکس ها و مکانیسم های تشکیل آن ها ادامه داشته و بسیاری از آنها ناشناخته مانده اند. سمینار حاضر، نتیجه مروری اجمالی بر منابع و تحقیقات انجام گرفته در زمینه کمپلکس های ارگانو- مینرال و نقش آن ها در تثبیت کربن آلی خاک می باشد.



      




کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0