چهارشنبه, 29 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۴/۲۶ 
  • تعداد بازدید : 554
چهارمین جلسه شورای تحقیقات مؤسسه تحقیقات خاك و آب برگزار شد

چهارمین جلسه شورای تحقیقات موسسه تحقیقات خاک و آب به ریاست دکتر کامبیز بازرگان رئیس مؤسسه و با حضور معاونین و مدیران بخش­ های ستادی موسسه روز یکشنبه 97/4/24 در سالن شورای تحقیقات برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات ارائه گزارش شرکت در "ششمین اجلاس عمومی برنامه مشارکت جهانی خاک" و ارائه گزارش "بررسی وضعیت تحقیقات خاک و آب در بخش ­های حذف شده از چارت سازمانی مؤسسه" از عناوین دستورات این جلسه بود.

در ابتدای جلسه آقای دکتر کامبیز بازرگان رییس موسسه تحقیقات خاک و آب با توجه به تقارن جلسه با ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر افتتاح سالن شورای تحقیقات ضمن تبریک این روز فرخنده، تجهیز و نوسازی سالن شورای تحقیقات مؤسسه را از اهم اقدامات ضروری انجام شده در سال­ های اخیر برشمرد. انجام جلسات ویدئو کنفرانس با 32 ظرفیت همزمانی و امکان شرکت همزمان همه بخش­ های استانی در این ویدئو کنفرانس از امکانات این سالن برشمرد.

در ادامه دکتر بازرگان گزارش مفصلی از حضور در ششمین اجلاسیه عمومی برنامه مشارکت جهانی خاک (GSP) که از تاریخ 21 لغایت 23 خرداد ماه سال جاری برابر با 11 لغایت 13 ژوئن 2018 در مقر اصلی سازمان فائو (FAO) در کشور ایتالیا برگزار گردید، ارائه نمودند.

 

طرح اولیه ایجاد برنامه مشارکت جهانی خاک در بیست و دومین گردهمایی بین المللی کشاورزی که در ژوئن 2010 (خرداد ماه 1389) در شهر رم برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت و در دسامبر 2012 (آذر ماه 1391) اين برنامه توسط فائو ارائه گردید. برنامه مشارکت جهانی خاک به منظور تقویت مشارکت متقابل و هم افزایی فعاليت های اعضای آن ایجاد شد و هدف اصلی آن سازمان دهی و ترویج مدیریت پایدار منابع خاک برای تضمین امنیت غذایی و سازگاری با تغییرات اقلیمی آینده است. جامعه هدف در اين برنامه، طیف وسیعی از بهره برداران منابع خاک تا تصمیم گیران این عرصه شامل می شود. برنامه مشارکت جهانی خاک، برقراری همکاری های نزدیک برای مشخص کردن مشکلات اصلی منابع خاک، جمع آوری اطلاعات منابع خاک و به اشتراک گذاری آن در چارچوب ساز و کارهای مختلف در مقیاس جهانی را تسهیل می کند. با توجه به اين که همه کشورهای عضو فائو در زمینه بررسی و تهیه گزارش در مورد منابع طبیعی خود و از جمله منابع خاک در سطوح متفاوتی فعالیت دارند، لذا فائو به واسطه این برنامه تلاش دارد تا این فعالیت ها را در زمینه منابع خاک همه اعضا، هم سطح و هم تراز کند. 

در برنامه مشارکت جهانی خاک پنج رکن اصلی با هدف کاهش تخریب خاک در مقیاس جهانی طراحی شده است. که این پنج رکن شامل:  1- مدیریت پایدار منابع خاک  2- سرمایه گذاری، آگاهی، توسعه  3- تحقیق و بررسی 4- داده ها و اطلاعات منابع خاک و  5- همسان سازی و استاندارد سازی

همچنین در این برنامه کارگروه های منطقه ای به هشت منطقه جهان شامل: آسیا، اقیانوسیه، آفریقا، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی، خاور نزدیک و شمال آفریقا (کارگروه NENA) تقسیم شده اند. جمهوری اسلامی ايران در کارگروه خاور نزدیک و شمال آفریقا قرار می گیرد.

دکتر بازرگان در ادادمه افزود: برنامه مشارکت جهانی خاک یکی از اولویت های مهم FAO و در ارتباط با برنامه های مهم سازمان ملل دنبال می شود لذا مشارکت ایران در این برنامه هم از منظر داخلی و هم از جایگاه بین المللی حایز اهمیت است. همچنین در راستای تقویت مشارکت، معرفی تیم همکاری برای همه 5 رکن، ارتباط مداوم و پاسخگویی و پیگیری برنامه ها ضروری است.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب مهمترین برنامه های در دست پیگیری GSP، برنامه شبکه آزمایشگاه ها، برنامه نقشه کربن آلی، برنامه دکتر خاک، برنامه روز جهانی خاک و برنامه مدیریت پایدار خاک اعلام کرد و افزود: مقرر گردید در برنامه سمینارهای بین المللی FAO برای سال 2019 موضوع "فرسایش خاک" و برای سال 2020 موضوعات "تنوع زیستی" و "حاصلخیزی" برگزار شود.

 

در ادامه آقای دکتر هوشنگ خسروی عضو هیأت علمی و دبیر شورای تحقیقات مؤسسه تحقیقات خاک و آب گزارش مفصلی از وضعیت تحقیقات خاک و آب در بخش­ های حذف شده از چارت سازمانی موسسه در استان­ ها که قبلاً توسط هیأت کارشناسی از مؤسسه مورد بررسی و بازدید قرار گرفته بود ارائه نمودند و در نهایت مقرر شد که بازنگری تشکیلات موسسه (ستاد و استان ها) در قالب یک کارگروه کارشناسی ارزیابی و انجام شود.

    











کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0