شنبه, 1 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۴/۱۲ 
  • تعداد بازدید : 676
next    /  2 prev
وزارت كشاورزی به ایجاد بانك ملی اطلاعات خاك كشور مكلف شد

ایانا-کشاورزی: این بانک اطلاعاتی می‌تواند با طبقه بندی و شناسایی خاک‌ها، عملکرد خاک‌ها را بهتر و خاک سالمی را که منجر به تولید محصول سالم می‌شود به کشاورز معرفی کند که این کار به امنیت غذایی کمک خواهد کرد. با بالا رفتن عملکرد و بازدهی خاک، به واردات محصولات نیاز نیست و همین امر به افزایش امنیت غذای کشور منجر می‌شود.

ایجاد بانک ملی اطلاعات خاک کشور راهی برای سازمان‌دهی و طبقه‌بندی اراضی کشور است که اطلاعات این بانک به صورت آنلاین برای کاربران قابل استفاده و دسترسی خواهد بود. این بانک اطلاعاتی که در پی مکلف شدن وزارت جهاد کشاورزی در جلسه علنی مجلس در روزهای گذشته، ایجاد خواهد شد همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی را می‌طلبد.

کامران افتخاری رئیس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه‌بندی و شناسایی خاک مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور در ارتباط با ماهیت بانک اطلاعاتی خاک به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا توضیح داد: «بانک کلی اطلاعات خاک پایگاهی تحت وب است که کلیه اطلاعات مربوط به ویژگی‌های خاک‌های کشور را اعم از نقشه‌ای یا غیرنقشه‌ای (حالتی که خاک‌ها دارای توزیع جغرافیایی نیستند) در خود در غالب استانداردهایی ذخیره می‌کند و به صورت آنلاین در اختیار کاربرانی که از این اطلاعات استفاده می کنند، قرار می دهد.»

افتخاری در ارتباط با تأثیر و کمک این بانک جامع اطلاعاتی به حفاظت خاک اعلام کرد:«اطلاعات این بانک، اطلاعاتی مبنایی مربوط به ویژگی های خاک‌ها است که می‌توان این اطلاعات را از جنبه‌های مختلف مورد تفسیر قرار داد. به عنوان مثال می‌توان خاک‌ها را از جنبه‌ حاصلخیزی، حفاظت خاک، عوامل فرسایشی‌، آبیاری، تناسب اراضی و... برای جنبه‌های مختلف تفسیر کرد و مورد بررسی قرار داد و در اختیار کاربران گذاشت.»

رئیس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه‌بندی و شناسایی خاک مؤسسه تحقیقات خاک و آب در ارتباط با اقدامات لازم برای ایجاد این بانک می‌گوید: «اطلاعات میدانی برای تهیه این بانک اطلاعاتی لازم است که شامل عملیات‌های میدانی است که مشاهده و گمانه‌زنی در مباحث مرتبط با زمین‌شناسی و حفر پروفیل‌های خاکی در خاک‌شناسی است و این اقدامات براساس استانداردهایی که موسسه تحقیقات خاک‌ها در نظردارد انجام می‌شود و اطلاعات حاصل از این عملیات‌ها در قالب نقشه‌ها و گزارشات مطالعات خاک‌شناسی ارائه می‌شود، که البته میزان اطلاعات موجود در این نقشه‌ها بر حسب مقیاس و هدف تحقیقات و بررسی؛ می‌تواند متفاوت باشد و این اطلاعات در قالب نقشه‌ها می‌توانند به صورت دیجیتال و رقومی مورد استفاده قرار گیرند و قابلیت انتقال به درون پایگاه اطلاعات منابع خاک را دارند. در واقع در پایگاه‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی که انواع فرمت های مختلف سیستم‌ها و نرم‌افزارهای جغرافیایی را ساپورت می‌کند، می تواند قابل استفاده باشد.»

افتخاری در ارتباط با فواید نقشه‌ها و اطلاعات جامع مرتبط با خاک کشور گفت: «نقشه‌های خاک‌شناسی جزو نقشه‌های پایه‌ای و ملی برای کشور محسوب می‌شوند، ویژگی حاصلخیزی خاک‌ها،هماهنگ‌سازی واحدهای خاک و تهیه واحدهای همگن مدیریتی که توسط این بانک اطلاعاتی قابل اجراست بسیار می‌تواند در امنیت غذایی کشور کمک‌کننده باشد.»

رئیس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه‌بندی و شناسایی خاک در ارتباط با افزایش امنیت غذایی توسط بانک ملی اطلاعات خاک کشور اعلام کرد:«با تهیه واحدهای همگن خاک می‌توان برنامه‌ها و بسته‌هایی را برای مدیریت اراضی پیشنهاد کرد و خاک‌ها را با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند دسته‌بندی کرد که از این طریق می‌توان بهترین و مناسب‌ترین کاربری و عملکرد را از خاک‌ها دریافت کنیم. این بانک اطلاعاتی می‌تواند با طبقه بندی و شناسایی خاک‌ها، عملکرد خاک‌ها را بهتر و خاک سالمی را که منجر به تولید محصول سالم می‌شود به کشاورز معرفی کند که این کار به امنیت غذایی کمک خواهد کرد. با بالا رفتن عملکرد و بازدهی خاک، به واردات محصولات نیاز نیست و همین امر به افزایش امنیت غذای کشور منجر می‌شود.»

منبع: ایانا



کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0