پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۳/۱۲ 
  • تعداد بازدید : 643
بازدید معاون وزیر جهاد كشاورزی از مؤسسه تحقیقات خاك و آب

آقای دکتر اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی صبح روز 9 خرداد 1397 از مؤسسه تحقیقات خاک و آب و بخش­ های مختلف آن بازدید به عمل آوردند.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات خاک و آب دکتر زند پس از بازدید از بخش ­های مختلف خاک و آب طی نشستی با مدیران و رؤسای بخش­های ستادی مؤسسه بررسی روند برنامه­ های موسسه و کمک به پیشرفت اجرایی این برنامه را دو هدف اصلی این بازدید اعلام کرد.

دکتر زند نوسازی، چابک سازی در سازمان و مؤسسات و تدوین و اجرای برنامه استراتژیک را از اقدامات مؤسسات دانست و افزود: با توجه به شرایط مؤسسه تحقیقات خاک و آب از طریق فروش ملک در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای نوسازی ساختمان مؤسسه اقدام شد. با توجه به برنامه محور مؤسسه هم، اقدامات خوبی در مؤسسه در حال انجام است. ایشان با توجه به محدود بودن اعتبارات دولتی چابک­ سازی مجموعه را از ضروریات دانست.

دکتر زند همچنین معماری و ماشینی کردن تشکیلات و فعالیت ها را از ضروریات چابک­ سازی برشمرد و افزود: در قسمت معماری باید دید که چه قسمت­هایی در ستاد و در استان­ ها باید حذف و یا اضافه گردد. درحوزه ماشینی کردن لازم است سامانه برای مدیریت دستگاه ­های آزمایشگاه، داده­ های خاک، پایش اقلیم، مدیریت طرح­ های تحقیقاتی و .... لازم است در اولویت انجام شود.

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی اثربخشی موسسه را از دیگر برنامه­ های مورد انتظار سازمان دانست و افزود: با توجه به اقدامات صورت گرفته در حوزه ­های مختلف، از جمله نیروهای انسانی، ارتباطات بین المللی، نوسازی و ... انتظار می رود حرکت رو به جلو مشخصی برای موسسه داشته باشیم.

دکتر زند با اشاره به دو حوزه کاری پایه ­ای و کاربردی افزود: در حوزه پایه ­ای چند نوع طرح انجام می­دهیم، توصیفی و مقدماتی در حوزه توصیفی کارهای خوبی از جمله تهیه نقشه ­های خاک در موسسه تحقیقات خاک و آب انجام شده است.

در حوزه کارهای مقدماتی حجم کارها بسیار بالاست، البته با وجود سامانه خروجی محور کار مقدماتی باید ادامه ­دار باشد، در غیر اینصورت طرح ­های بعدی دچار مشکل خواهد شد و لذا کمیته ­های علمی فنی باید طرح­ های مقدماتی را مهار کنند. در کارهای پایه ای پروژه های توصیفی قابل قبول است اما در کارهای مقدماتی افراط می­شود و در کارهای تحلیلی ضعیف هستیم، پروژه های مرز علم زیاد در حوزه ما نیست اما باید پیگیری شود. در حوزه طرح­ های کاربردی که بخش زیادی از طرح­ های سازمان را در این حوزه شامل می­شود باید مدیریت شود و طرح ­های قابل ترویج برای کشاورزان انجام شود. تعداد این نوع پروژه ها در موسسه تحقیقات خاک و آب قابل قبول است، اما همه مؤسسات درگیر این نوع طرح­ ها نمی­ باشند.

ایشان در برخی دیگر از سخنان خود اشاره نمودند که: فعالیت محققان باید شناسنامه­ دار شوند، اگر در حوزه پایه ­ای طرح انجام می­ دهد باید مقاله مرجع داشته باشد و اگر در حوزه کاربردی کاری انجام می ­دهد باید یافته قابل ترویج و یا فناوری داشته باشند.

دکتر زند هدف اصلی سازمان را حل مشکلات بخش کشاورزی برشمرد و افزود: همانطور که سوژه­ های مهم در کشور داریم محققین مهم هم در کشور داریم و باید به محققین مهم نگاهی ویژه داشت. بنابراین ما دو بازدید از هر مجموعه خواهیم داشت. بازدید اول ارزیابی پیشرفت فیزیکی طرح­ ها و برنامه­ ها است ولی در بازدید دوم محتوای کار مورد بررسی قرار می­ گیرد و انشاالله در بازدید دوم آقای دکتر بازرگان گزارشی از عملکرد موسسه بخش و اثربخشی طرح ­ها را ارائه نماید و ببینیم باید چه کار کرد که طرح­ ها اثربخشی بیشتری داشته باشند. آقای دکتر زند با اشاره به اینکه مشکل اعتبار نداریم، افزود: هر محققی اگر کار ویژه ­ای بخواهد انجام دهد ما اعتبار ویژه ­ای هم برایش در نظر خواهیم گرفت.

دکتر زند در خصوص جذب­ های جدید هم افزود: یک محقق باید پنج خصوصیت داشته باشد، باید حتماً علمی باشد، توانایی شکستن پدیده ­ها به اجزا را داشته باشد. باید تجزیه تحلیل خوبی روی اجزاء بدست آمده داشته باشد. با اعتماد به نفس استنباط خود را عرضه نماید و در نهایت یک محقق باید اخلاق علمی داشته باشد. در تربیت نیرو جذب­ ها باید به این خصوصیات توجه شود. تربیت نیروی انسانی متخصص جذب جدید و به تحرک واداشتن نیروهای موجود از اولویت های سازمان است.

        









کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0