پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ 
  • تعداد بازدید : 922
رئیس موسسه تحقیقات خاك و آب كشور: كار كشاورزی باید برای كشاورز اقتصادی و سود آور باشد

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: کار کشاورزی باید برای کشاورز اقتصادی و سودآور باشد تا بتواند از مهندسین کشاورزی برای بهبود و ارتقای کشاورزی خود استفاده کند.

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین کامبیز بازرگان در سیزدهمین همایش ملی سالانه علوم خاک ایران که با حضور منوچهر گرجی رئیس انجمن علوم و خاک ایران، مهندس فاطمه خمسه رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین، مهرزاد مستشاری رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین، محققین، اساتید دانشگاه ها و کارشناسان آب و خاک کشور برگزار شد با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر دنیا در رشته خاکشناسی عصر ساده سازی را پشت سر نهاده و بدنبال نگرش سیستمی است.

وی اظهار داشت: ما باید نگرش خود را تغییر دهیم و فاکتورهای نگرش سیستمی را در نظر بگیریم و دانش آموختگان خاکشناسی را متناسب با این نگرش تربیت کنیم تا برای اشتغال این فارغ التحصیلان نگرش سیستمی در آنها محسوس باشد.

بازرگان یادآور شد: باید برای شرایط شغلی دانش آموختگان خاکشناسی پتانسیل سنجی کنیم که متأسفانه این امر در کشور جدی گرفته نشده و متناسب با ظرفیت سنجی نبوده و اکنون با مشکل جدی برای اشتغال این افراد روبرو هستیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: شرایط بیرون متفاوت و تغییر کرده بنابراین باید متناسب با آن سیستماتیک حرکت کرد و این موضوع در طرح ریزی و آموزش مدنظر طراحان و برنامه ریزان قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: نگرش سیستمی و نگاه جامع نگر در دانش آموختگان و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی به ویژه خاکشناسی باید بیشتر شود.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به اهمیت رشته خاکشناسی در بیشتر موضوعات زندگی بشر اشاره کرد و گفت: همه فکر می کنند که خاکشناسی زیر نظر کشاورزی است و باید فعالیت کند اما موضوعات متعددی خارج از بحث کشاورزی وجود دارد که خاکشناسان باید به آن پاسخ دهند که می توان به بحث فاضلاب ها، مسائل زیست محیطی، پتروشیمی و فضولات اشاره کرد که کمتر به آن توجه شده است.

بازرگان تأکید کرد: باید ظرفیت سازی لازم و مناسب برای فارغ التحصیلان خاکشناسی اندیشیده شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: یکی از برنامه های این موسسه ایجاد شرکتهای خدمات مشاوره فنی خاک و آب است که با فارغ التحصیلان خاکشناسی می توانند این شرکتها را تأسیس و وظایف تصدی گری به آنها واگذار شود.

وی یادآور شد: آیین نامه ایجاد شرکتهای خدمات مشاوره ای فنی خاک و آب در حال حاضر در دست بررسی است و بزودی از سوی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ خواهد شد.   
منبع خبر: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین



کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0