جمعه, 10 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۱۲/۰۹ 
  • تعداد بازدید : 390
رئیس جهاد كشاورزی مازندران: خارج شدن برنج از لیست پرمصرف ترین محصول آب بر با آبیاری تناوبی

کرج- ایرنا- رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران گفت که با اجرای روش آبیاری تناوبی در مزارع برنج، تولید این محصول از لیست پرمصرف ترین محصول زراعی در بخش آب خارج می شود.

به گزارش ایرنا، دلاور حیدرپور عصر روز دوشنبه در سومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه که توسط موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی در موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی این وزارتخانه در البرز برگزار شد، افزود: برنج یک محصول راهبردی در سبد مردم بعد از گندم است ولی سیاسی تر و چالشی تر از گندم است.          
وی اظهار داشت: به طوریکه اگر 10 میلیون تن گندم وارد شود کسی صدایش در نمی آید ولی اگر برنج 500 تن هم وارد شود صداها در می آید.     
وی به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی بر تولید محصول برنج کشور فقط در 2 استان گیلان و مازندران اشاره کرد و گفت: تولید برنج فقط در این دو استان فشار مضاعفی را بر آن ها وارد می کند زیرا از متوسط بارندگی 750 میلی متر در سال به حدود 600 میلی متر بارندگی در این دو استان رسیده و سد شهید رجایی نیز امسال فقط 50 درصد مخزنش آبگیری شده است.  
حیدرپور بیان داشت: بیشترین تولید برنج در حوزه هراز است که سدی در آنجا نداریم و وابستگی مستقیم به جریان به هنگام رودخانه ای داریم و ولی ناامید از عنایت خدا هم نیستیم.
وی گفت: از سال 94 طرحی برای صرفه جویی مصرف آب در زراعت برنج شروع کردیم که با همکاری محققان این کار را شروع کردیم.  
وی افزود: حدود 600 میلیون تن تولید برنج در جهان است که 90 درصد آن در آسیا تولید می شود که فقط 5-3 درصد تولید برنج در این قاره در چرخه تجارت است و مابقی مصرف داخل این قاره می شود.    
رئیس جهاد کشاورزی مازندران افزود: باید حداکثر استفاده را از سرزمین داشته باشیم و بتوانیم با آنچه که در اختیار داریم کار خود را پیش ببریم. 
وی این روش جدید را آبیاری تناوبی دانست و اظهار داشت: برنج محصولی بوده که باید به صورت غرقابی پرورش پیدا کند ولی با توجه به روش های متنوعی که با توسعه علم و پیشرفت تکنولوژی به وجود آمده و با استفاده از تجارب دنیا، همکاران تحقیقاتی توانسته اند 35 درصد صرفه جویی در مصرف آب را در مزارع برنج داشته باشند.         
حیدرپور گفت: در آبیاری غرقابی همیشه باید بین 7-5 سانت آب در مزرعه برنج باشد ولی در آبیاری تناوبی آب قطع می شود و ورود آب به مزعه بسته می شود تا مزرعه با حالت خشکی برسد و حتی با ترک های مویی آن را کنترل می کنیم.      
وی با بیان اینکه در این روش موفق شدیم تا 39 درصد کاهش مصرف آب داشته باشیم، افزود: در اجرای این روش در هر هکتار مزرعه برنج به طور متوسط 2 هزار تا 2500 مترمکعب صرفه جویی آب داشتیم که با توجه به اجرای این روش در 60 هزار هکتار از مزارع برنج موفق به صرفه جویی کلی 120 میلیون مترمکعبی آب شدیم که این میزان آب معادل سد شهید رجایی است.   

حیدرپور تاکید کرد که با اجرای این روش می توانیم تا 45 درصد کاهش مصرف داشته باشیم و با این روش می توانیم محصول برنج را از پرمصرف ترین محصول آب بر خارج کنیم.
لینک خبر

 





کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0