شنبه, 1 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۱۱/۰۹ 
  • تعداد بازدید : 887
next    /  2 prev
برگزاری كارگاه آموزشی "تهیه نقشه كربن آلی خاك های ایران"

کارگاه آموزشی "تهیه نقشه کربن آلی خاک های ایران" توسط موسسه تحقيقات خاک و آب با همکاری سازمان خواروبار جهانی (فائو) و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به مدت 5 روز از تاریخ 1396/10/30 لغایت 1396/11/04 در محل معاونت آب و خاک برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب در پی مصاحبه اختصاصی با آقای دکتر کامران افتخاری رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک بیان داشت: هدف از تشکیل این کارگاه ارتقاء سطح دانش کارشناسان خاک شناسی در استفاده از تکنیک های نقشه بردای رقومی خاک به منظور تهیه نقشه کربن آلی خاک در مقیاس ملی و جهانی بود.

دکتر افتخاری افزود: در این کارگاه هماهنگی لازم بین پژوهشگران علوم خاک کشور و کارشناسان فائو برای تهیه­ ی نقشه­ ی کربن آلی خاک کشور منطبق با استاندارد­ها و ضوابط بین­ المللی صورت گرفت و همچنین زمینه همکاری کشورمان در فعالیت­ های بین المللی به منظور تهیه نقشه خصوصیات و ویژگی خاک که در حال حاضر با مشارکت تعداد زیادی از کشورهای جهان در سطح بین الملل در حال تهیه است فراهم گردید. رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک ادامه داد: برگزاری کارگاه زمینه آشنایی کارشناسان کشورمان با آخرین نوآوری­ های فناوری در زمینه نرم افزارهای مورد استفاده در تهیه نقشه جهانی خصوصیات خاک و روش های استفاده از تکنیک­ های مدرن از جمله سنجش از دور در پردازش تصاویر ماهواره­ ای فراهم آورد. نحوه استفاده از داده ­ها و اطلاعات موروثی مربوط به ویژگی های خاک و کاربرد نقشه های موضوعی از جمله نقشه خاک، نقشه­ پوشش اراضی و سایر لایه های اطلاعاتی از جمله اهداف دیگر برگزاری این کارگاه بود. لذا از این پس کارشناسان شرکت کننده در کارگاه قادر خواهند بود نسبت به تهیه­ ی نقشه ذخایر کربن آلی خاک کشور و سایر نقشه های موضوعی مطابق با استانداردهای بین المللی اقدام و اطلاعات و داده های مربوطه را در اختیار مدیران و تصمیم سازان در سطح ملی قرار دهند.

ایشان با بیان اینکه نقشه کربن آلی کارافزاری سودمند است تصریح کرد: نقشه کربن آلی می تواند برای شناسایی وضعیت کربن آلی خاک در مناطق مختلف کشور مورد استفاده قرار گیرد. افزون بر این با این دستاورد می توان برای مناطق حساس شناسایی شده، بسته های مدیریتی ویژه مکانی را با هدف ارتقاء کربن آلی خاک ارائه کرد. انتظار می رود که مباحث آموزشی مطرح شده در کارگاه بتواند زمینه های لازم برای تهیه دیگر نقشه های موضوعی مورد نیاز کشور توسط کارشناسان کشورمان فراهم آورد.

     








کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0