پنج‌شنبه, 30 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۰۹/۱۴ 
  • تعداد بازدید : 336
رییس موسسه تحقیقات خاك و آب كشور: نیمی از خاك های كشور دچار كمبود عنصر غذایی هستند

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: نیمی از خاک های کشور دچار کمبود یک یا چند عنصر غذایی هستند.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب به نقل از ایرنا؛ دکتر کامبیز بازرگان روز دوشنبه 13 آذر 1396 در دومین همایش خاک استان قزوین که در آستانه روز جهانی خاک در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و با حضور جمعی از کارشناسان حوزه آب و خاک و بهره برداران کشاورزی برگزار شد، افزود: اهمیت موضوع خاک، رابطه آن با مسأله امنیت غذایی است.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اظهار کرد: امنیت غذایی کشور با داشتن خاک مناسب و حاصلخیز تأمین می شود.       
این مسئول با بیان اینکه بخش کمی از خاک های کشور قابلیت کشاورزی دارند، گفت: از 1.648 میلیون کیلومتر مربع وسعت کشور ایران 75 میلیون هکتار لایه سطحی خاک در کشور وجود دارد که از این میزان 57.5 میلیون هکتار شامل جنگل، مرتع و اراضی فاقد قابلیت های کشاورزی می باشند و تنها 18.5 میلیون هکتار اراضی قابلیت کشاورزی دارند.

بازرگان، کاهش سطح اراضی بواسطه تغییر کاربری اراضی، شور شدن، ورود فاضلاب و پساب های صنعتی و کودهای شیمیایی و آلی، نبود مدیریت جامع و نگرش سیستمی و فقدان قوانین جامع حفظ خاک و آب از مهم ترین محدودیت ها و چالش های منابع خاک کشور نام برد.
وی اظهار کرد: هم اکنون 92 درصد تولید محصولات در کشورمان به صورت آبی و هشت درصد به صورت دیم کشت می شود که این موضوع نشان دهنده این است که کشاورزی ایران به شدت نیازمند تولید محصول با آب می باشد که این کار باید با برنامه ریزی های لازم انجام شود تا در حوزه آب دچار بحران نشویم.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب همچنین گفت: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی دارای ظرفیت کشاورزی، تقویت مواد آلی خاک و مصرف علمی کودها راهکارهای مناسبی برای حفظ و صیانت از خاک است که باید بیش از پیش به آنها توجه کنیم.

 
  
 





کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0