پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۰۸/۲۴ 
  • تعداد بازدید : 710
در مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین دوره هفته كتاب در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی از دكتر محمد مهدی طهرانی تهیه كننده دستورالعمل های "مدیریت تغذیه گیاه گندم و كلزا در شرایط تنش سرما" قدردانی شد

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همزمان با برگزاری مراسم هفته کتاب در سراسر کشور، بیست و پنجمین دوره هفته کتاب در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی روز سه شنبه 23 آبان ماه جاری، با شعار  "توسعه کشاورزی نوین با ترویج کتاب خوانی " در سالن فجر ستاد سازمان برگزار شد. در این مراسم که با حضور دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان، دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری، دکتر زارع فیض آبادی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی، دکتر خاوازی معاون ترویج کشاورزی، حجت الاسلام سعیدیان مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان، دکتر فرازمند رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی و تعدادی از رؤسای موسسه های تحقیقاتی و اصحاب رسانه برگزار شد، طی مراسمی نمادین از "سامانه مدیریت انتشارات علمی کشاورزی" رونمایی گردید. همچنین از نویسندگان کتاب های برتر سازمان، مجله ها، کتابداران، کتابخانه ها، نشریات ترویجی/ فنی برتر موسسه ها و مراکز تحقیقاتی تقدیر به عمل آمد و به برندگان مسابقه کتاب خوانی و مدعوان جلسه به رسم یادبود جوایزی اهداء شد.


حجت الاسلام و المسلمین سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان طی سخنانی، با مهم ارزیابی کردن موضوع کتاب و کتابخوانی، بدين نكته اشاره نمود كه همه ادیان الهی، انبیاء و شخصیت های بزرگ تاریخ به وسيله كتاب جاودانه شده اند. ايشان با تشریح معجزه پیامبر گرامی اسلام (ص)، کتاب عظیم الشان قرآن را بهترین دلیل بر ارزش قلم و کتاب دانست. مشارالیه همچنین با اشاره به بحث توسعه کشاورزی نوین و ترویج دانش آن، توسعه همه جانبه کشور را در گرو کتابخوانی اقشار مختلف اجتماع برشمرد و آن را از شاخصه های توسعه یافتگی یک جامعه نام برد که با ارائه سرانه مطالعه و میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه قابل ارزیابی می باشد.

دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با ابراز همدردی و تسلیت به هموطنان غرب کشور برای رخداد جانگداز زلزله و مشکلات پیش آمده برای این عزیزان بیان داشت: سازمان تحقیقات تا جائی که بتواند وظیفه خود را در قبال این هموطنان انجام خواهد داد. وی در ادامه با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، از کلیه همکارانی که هر ساله زحمات زیادی را برای این هفته تقبل می نمایند تقدیر و تشکر نمود. دکتر زند با بیان اینکه مداومت در مطالعه کتاب تأثیر به سزائی در تفکر انسانها دارد اظهار داشت: کتاب ماحصل تجربیات انسان ها است و اندوخته های معنوی آنان را به زنجیر می کشد تا به نسل بعدی برساند بنابراین تولید محتوا از دانسته های انسان بسیار حائز اهمیت می باشد. وی با اشاره به تولید علم و محتوا در سازمان تحقیقات طی سالهای گذشته و توضیح در این مورد که زنجیره علم از خلق ایده تا تولید گزارش نهایی همواره در سازمان وجود داشته اما  قسمتهایی این زنجیره نیاز به بازسازی دارد اظهار داشت: ما باید مسیر جدیدی از حرکت را شروع کنیم که آن تولید محتوای علمی کامل و مقالات مروری است، این تحرک و تحول جدید، خاص شورای انتشارات است که در معاونت تحقیقات توسط دکتر فرازمند و همکاران ایشان در مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی و در معاونت ترویج توسط دکتر خاوازی و همکارانشان باید به انجام برسد. رئیس سازمان با اشاره به 50 سال اثرگذاری در زمینه تحقیق، آموزش و ترویج کشاورزی در سازمان، به کمبود انتشارات کافی از این دستاوردها اشاره داشت و خواستار رویداد جدیدی برای تولید محتوا در سازمان شد که در تکمیل حلقه های مختلف علمی، سازمان را یاری نماید.

دکتر فرازمند رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی سازمان با بیان اینکه برگزاری مراسم هفته کتاب از سال 93 با عنوان "هفته کتاب جهاد کشاورزی" انجام می گیرد، گزارشی از اقدامات انجام شده ستاد هفته کتاب سازمان را ارائه داد. وی به تشکیل کمیته داوران برای انتخاب کتاب، مجله، کتابدار و کتابخانه برتر و سایر برنامه های این ستاد در سازمان تحقیقات پرداخت با بیان این که فعالیت های مرکز اطلاعات در راستای همکاری با دبیرخانه هفته کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، به تشریح شاخص های ارزیابی که انتخاب برترین های این دوره در سازمان تحقیقات را رقم زد، پرداخت. وی با بیان فعالیت های شاخص مرکز فناوری در "حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی" از همکاران خود که موجبات برگزاری مراسم هفته کتاب را فراهم داشتند قدردانی و تشکر نمود.

سپس طی مراسمی با حضور دکتر زند رئیس سازمان و معاونان و مسوول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان از منتخبان برتر ستاد سازمان و موسسه ها و مراکز استانی برای انتشار کتاب های برتر، مجله های برتر، کتابداران برتر، کتابخانه های برتر، نشریات ترویجی / فنی برتر، تجلیل گردید و به رسم یادبود لوح تقدیر به آنها اهداء شد.

معرفی برترین ها در حوزه های مختلف :

در این مراسم کتاب انگور (مدیریت جامع کشت، پرورش، تولید و فرآوری) تالیف: دکتر حامد دولتی بانه. دانشیار مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي استان آذربایجان غربی، بعنوان کتاب برتر معرفی شد.

همچنین خانم ها: فاطمه سیاری (کتابدار مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي استان زنجان)، سمیه میرباقری (کتابدار مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي استان یزد) و شهرزاد وحیدی (کتابدار مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي استان ایلام) بعنوان کتابداران برتر معرفی شدند.  

كتابخانه‌هاي برتر نیز بشرح زیر معرفی شدند:

کتابخانه موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی (مسئول کتابخانه: دکتر احمد یوسفی)، كتابخانه مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي استان خراسان رضوی (مسئول کتابخانه: مهندس حسین عطایی) و کتابخانه موسسه تحقیقات ثبت و گواهی نهال و بذر (مسئول کتابخانه: خانم الهه آزادی).  

در حوزه مجله‌هاي برتر:آرشيو موسسه رازي - موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی به سردبیری: دكتر رسول مدني. تحقیقات جنگل و صنوبر ایران - موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به سردبیری: دکتر خسرو ثاقب طالبی. مهندسی و مدیریت آبخیز - پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری به سردبیری: دکتر داود نیک‌کامی معرفی شدند.

همچنین در حوزه نشریه ترویجی/ فنی برتر، نشریات زیر معرفی شدند:

"مدیریت آبیاری در مناطق خشک با استفاده از روش‌های مختلف خاک‌ورزی با تاکید بر خاک‌ورزی حفاظتی" تهیه کنندگان: آقایان دکتر محمد خرمیان با همکاری دکتر سیدرضا اشرفی‌زاده و دکتر فریبرز عباسی، "دستورالعمل‌های مدیریت تغذیه گیاه گندم و کلزا در شرایط تنش سرما". تهیه کنندگان: آقایان دکتر محمد مهدی طهرانی با همکاری دکتر مجید بصیرت، دکتر فریدون نورقلی‌پور، دکتر محمدعلی خودشناس و دکترجواد قدبیک‌لو، "راهنمای جامع تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری" تهیه‌کنندگان: دکترمحمود بهمنی با همکاری دکتر حمیدرضا پورعلی، دکتر ایوب یوسفی، دکتر محمدعلی یزدانی، دکتر ذبیح‌الله پژند و دکتر علیرضا شناور .

در برنامه بعد از ظهر، کارگاه آموزشی "علم سنجی" با تدریس خانم مهندس طیبه شهمیرزادی عضو هیات علمی مرکز فناوری اطلاعات و شرکت همکاران اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات واحدهای تابعه سازمان برگزار شد و در این نشست مدعوان با مبانی علم سنجی و چگونگی کار با سامانه آشنا شدند. مهندس شهمیرزادی در سخنانی، ضمن ارائه مفاهیم و کاربردهای علم سنجی به ضرورت آشنایی با این علم نوین اشاره کرد و افزود: علم سنجی به بیان ساده دانش اندازه گیری علم است که با سنجش و تحلیل روند رو به رشد علم و مطالعه کمی آن می توان به برنامه ریزی و سیاست گذاری موثر علمی دست یافت و نقشه علمی یک کشور را بر مبنای آن پایه ریزی کرد. وی با اشاره به کاربردهای علم سنجی به سایر مزیت های دستیابی به این دانش پرداخت و اظهارداشت: تهیه گزارش رشد علمی یک و تعیین سهم یک کشور، سازمان یا دانشگاه در تولید علم در عرصه های ملی و بین المللی از جمله کاربردهای این دانش است که با استفاده از آن می توان عملکرد تحقیقاتی و آثار تولیدی نویسندگان را ارزیابی و رتبه بندی کرد.
لینک خبر


 



کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0