شنبه, 1 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ 
  • تعداد بازدید : 583
رئیس موسسه تحقیقاتی خاك و آب كشور از اجرای 433 پروژه تحقیقاتی در حوزه خاك و آب خبر داد

آغاز اجرای 443 پروژه تحقیقاتی در حوزه منابع و مدیریت پایدار خاک و آب کشاورزی در کشور با حضور سه معاون وزیر جهاد کشاورزی

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب دکتر کامبیز بازرگان رییس موسسه تحقیقات خاک و آب روز چهارشنبه 10 آبان 1396 در گردهمایی ملی اجرای برنامه تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب که با حضور معاونین آب و خاک، امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، مشاور وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مدیران بخش تحقیقات خاک و آب مراکز تحقیقاتی سراسر کشور در موسسه تحقیقات خاک و آب برگزار شد، از ابلاغ و اجرای ۴۴۳ طرح و پروژه زیر مجموعه این برنامه در زمینه شناخت و مدیریت پایدار منابع خاک و آب در ۹ محور "شناخت منابع خاک و استعداد اراضی، پایش کمی و کیفی خاک و آب کشاورزی، ارتقاء کارائی مصرف و مدیریت تقاضا محور آب در مزرعه، شناخت و مدیریت خاک و آب در شرایط شور، شناخت و مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، شناخت و مدیریت اثرات تغییر اقلیم بر خاک و آب و تولید محصولات کشاورزی، شناخت و مدیریت کربن آلی خاک، شناخت و مدیریت آلودگی خاک و آب کشاورزی و  نظارت، ظرفیت سازی و پشتیبانی پژوهش های خاک و آب" برای اجرا در بازه زمانی ۴ ساله در سطح کشور خبر داد و افزود: این طرح ها که ماحصل بررسی های تفصیلی در حوزه های تحقیقات کاربردی منابع و مدیریت پایدار آب و خاک کشاورزی به عنوان اولویت های اصلی برنامه های این موسسه بوده و قرار است توسط 145 محقق موسسه تحقیقات خاک و آب در سطح کشور به اجرا در آید. این در حالی است که برخی از این طرح ها در بعضی از استان ها به دلیل آغاز فصل کشت از چندی قبل شروع شده است.

وی گفت: این برنامه ها در ارتباط با چالش های بخش کشاورزی کشور مانند موضوع ارتقای بهره وری آب در بخش کشاورزی، کشاورزی حفاظتی و لزوم توجه به آن، لزوم ارتقای مواد آلی و بحث تناسب اراضی برای محصولات کشاورزی است.

بازرگان یکی از محورهای مهم برنامه های موسسه را برنامه تناسب اراضی برای محصولات زراعی و باغی در مناطق تحت کشت آبی کشور عنوان کرد و افزود: این برنامه سومین سال اجرای خود را می گذراند که امیدواریم تا پایان سالجاری به اتمام برسد. وی با اشاره به اجرای برنامه الگوی کشت که مورد نظر وزارت جهاد کشاورزی نیز هست، گفت: یکی از برنامه های این موسسه کار بر روی تناسب اراضی برای محصولات مختلف است که امیدواریم این طرح تا پایان سال پایان یابد.

بازرگان اضافه کرد: بر اساس اطلاعاتی که از تناسب اراضی برای محصولات زراعی و باغی مختلف تحت کشت آبی به وزارتخانه می دهیم، می توانند تناسب خاک و اقلیم برای کشت محصولات مختلف در مناطق مختلف را بسنجند و با اطلاعات دیگری که وزارتخانه به اطلاعات تناسب اراضی اضافه می کند تصمیم گیری مناسب برای تعیین الگوی کشت در مناطق مختلف کشور را داشته باشد. به این ترتیب ما می توانیم محصولات را با توجه به منابع خاک و آب و اقلیم های و خاک های مختلف طوری توزیع کنیم که بهره وری آب و عملکرد اقتصادی پایدار را داشته باشد.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب یکی دیگر از برنامه های مهم موسسه را طرح کشاورزی حفاظتی دانست که با همکاری دفتر سیمیت (دفتر مرکز بین المللی تحقیقات ذرت و گندم) در حال انجام است. وی افزود: این طرح در رابطه با مدیریت تغذیه در شرایط کشاورزی حفاظتی انجام می شود.

رئیس موسسه تحقیقاتی خاک و آب کشور، بحث مدیریت آب در کشاورزی حفاظتی و ارزیابی وضعیت مواد آلی خاک ها و تهیه نقشه مواد آلی خاک را از دیگر برنامه های این موسسه برشمرد.

رییس موسسه تحقیقات خاک وآب ادامه داد: بخش دیگری از فعالیت های موسسه در خصوص رابطه آب، خاک و گیاه است یعنی در برنامه ریزی های آبیاری و در تعیین نیاز آبی گیاهان به شرایط خاک توجه می شود که در برنامه به هنگام سازی نیاز آبی گیاهان در مناطق مختلف کشور است و این موسسه با کمک موسسه پژوهش های اقتصادی و برنامه ریزی وزارتخانه در مرحله بازنگری و تدقیق است.


    


 

 


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0