پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ 
  • تعداد بازدید : 356
معاون وزیر جهاد كشاورزی: برنامه ریزی برای نجات كشاورزی ایران در بلند مدت

کرج- ایرنا- معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی گفت: با برنامه ریزی اصولی درصدد نجات بخش کشاورزی کشور در بلند مدت هستیم.

به گزارش ایرنا، اسکندر زند روز چهارشنبه در گردهمایی ملی برنامه ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب که در موسسه تحقیقاتی خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی در کرج برگزار شد، افزود: بخش کشاورزی یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور است که نجات آن در شکوفایی ایران تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه در سازمان تحقیقات ، ترویج و آموزش کشاورزی دغدغه ای جز افزایش اثربخشی نداریم، اظهار داشت: در این سازمان نه دغدغه پول داریم و نه دغدغه ارتباطات داریم بلکه دغدغه اصلی ما این است که از آنچه داریم بیشتر استفاده کرده و بهره مند شویم.

*** نشاندن لبخند بر روی لب های کشاورزان

زند در ادامه با بیان اینکه هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی نشاندن لبخند بر روی لب های کشاورزان است، گفت: در سازمان تحقیقات دسترسی خوبی به منابع و همچنین وضعیت مناسبی در بودجه داریم و در این چند سال از بیشتر سازمان های علمی تحقیقاتی پیشی گرفته ایم ولی دست همکاری به سوی تمام نخبگان دراز می کنیم تا مشکل کشاورز و کشاورزی کشور برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه ما مسئول ارتقای وضعیت کشاورز هستیم, افزود: برای رسیدن به این هدف بایستی برنامه داشته باشیم زیرا در تمام دنیا اگر به جایی رسیده اند رویه مند و با برنامه بوده است.

وی به 4 برنامه اصلی سازمان تحقیقات کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: ما در تمام برنامه هایمان به محققین پیشرو توجه ویژه ای خواهیم داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی از این برنامه های اصلی را توسعه ارتباطات بین المللی عنوان کرد و ادامه داد: برای رسیدن به این هدف بایستی از فرصت های مطالعاتی در کنفرانس های بین المللی و علوم موجود در دنیا استفاده کنیم.

وی گفت: ما موظف هستیم که تکنولوژی روز دنیا را وارد کنیم زیرا به طور مطلق موظف به خلق علم نیستیم بلکه بایستی کسب علم کرده وعلوم روز دنیا را بومی سازی کنیم.

زند با تاکید بر اینکه یکی از وظایف و ارکان اصلی موسسات تحقیقاتی بایستی بر روابط بین الملل استوار باشد، افزود: محققی که نتواند هر 5- 4 سال یکبار دنیا را ببیند فسیل می شود و توسعه روابط بین الملل یکی از اهداف بلندمدت ما می باشد.

*** توسعه همکاری با بخش خصوصی

وی یکی دیگر از برنامه های اصلی این سازمان و موسسات تحقیقاتی را توسعه ارتباط وهمکاری با بخش خصوصی برشمرد و اظهار داشت: جای بخش خصوصی و انجمن های مختلف در موسسات خالی است در حالیکه بایستی بخشی از وظایف در بخش دولتی به آن ها واگذار شود.

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های اصلی این سازمان توسعه همکاری با دانشگاه های اصلی است به طوریکه در بعضی از دانشگاه ها تک ستاره هایی می درخشند که آن ها را بایستی جزو خودتان کرده و.به عنوان همکار شما در موسسات تحقیقاتی شوند.

وی برنامه چهارم سازمان تحقیقات را چابک سازی دانست و گفت: در اجرای تحقیقات بایستی از توزیع استانی خودداری و به صورت منطقه ای و قطبی کار کنیم. 
وی نوسازی فکر و کار را از جمله برنامه ها برای چابک سازی عنوان کرد و افزود: افزایش اثربخشی به عنوان یکی از مهم ترین برنامه هاست که نخستین کار برای تحقق آن انتقال یافته هاست و پس از آن خروجی محور کردن سازمان است.

زند با تاکید بر اینکه بایستی یافته قابل ترویج و یافته در مرز علم داشته باشیم، بیان داشت: باید آنچه را که تولید می کنیم در ویترین بگذاریم نه در انبار در حالیکه ویترین های این سازمان خالی است که در نتیجه آن ضریب نفوذ ما پایین آمده و ارتباطمان با کشاورز کم می شود.

لینک خبر


    



کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0