پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۰۷/۱۹ 
  • تعداد بازدید : 715
با حضور معاون وزیر جهاد كشاورزی همایش یك روزه مدیریت تغذیه كلزا در موسسه تحقیقات خاك و آب برگزار شد

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب؛ با حضور مهندس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، مهندس مهاجر مشاور وزیر و مجری طرح دانه های روغنی، مدیران زراعت و کارشناسان تغذیه کلزا از سراسر کشور، محققان ستادی و استانی موسسه تحقیقات خاک و آب همایش یک روزه مدیریت تغذیه کلزا در روز 18 شهریور 1396 در موسسه تحقیقات خاک و آب برگزار شد.

این همایش با هدف لزوم آشنایی با اهمیت و نقش محوری تغذیه در افزایش کمی و کیفی محصول کلزا و همچنین توجیه محققین و کارشناسان با اجرای طرح پایلوت های تغذیه این گیاه در استان های هدف کشور برگزار شد.

در ابتدا دکتر کامبیز بازرگان رییس موسسه تحقیقات خاک و آب ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان با بیان اینکه نهضت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه از دهه هفتاد در موسسه شروع شد، اعلام داشت: از آن زمان رویکرد و موج جدید از حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه مواجه و بدنبال آن یافته ها و پژوهش های خوبی هم انجام گرفت، اما تا دهه هشتاد این موج یکطرفه و فقط از طرف موسسه صورت می گرفت.

دکتر بازرگان در ادامه اظهار داشت: الان موج و مطالبه گری از سوی موسسه در زمینه لزوم ارتقاء حاصلخیزی خاک و مدیریت تغذیه بیشتر از سوی مدیران اجرایی بویژه مدیران اجرایی وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان و باغداران با توجه به نقش تغذیه و حاصلخیزی خاک در بهبود تولید دنبال می شود و البته این اتفاق خوبی است؛ به نحوی که با وجود اعضاء هیئت علمی و محققین بادانش و تجربه در موسسه، سرعت پاسخ ما نسبت به خواسته های بیرونی کم است. برای رفع این چالش تربیت و آموزش کارشناسان به عنوان نسخه نویس کود از بین فارغ التحصیلان رشته های مختلف کشاورزی با استناد به قانون ارتقاء بهره وری در بخش کشاورزی  را از برنامه آتی موسسه در حوزه ترویج و آموزش دانش حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه عنوان کردند.

ایشان همچنین بکارگیری دانش حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در کشاورزی حفاظتی را از فعالیت های جدید تحقیقاتی برای رفع تنش های مختلف گرما، سرما و شوری برشمردند.

در ادامه جلسه مهندس کشاورز معاون وزیر در امور زراعت ضمن قدردانی از عملکرد موسسه بیان داشت: به کمک موسسه کود را سامان دادیم و عموماً وضع کود در کشور در حوزه دولتی و خصوصی خوب و عالی است.

معاون وزیر در همایش یک روزه مدیریت تغذیه کلزا در موسسه تحقیقات خاک و آب در جمع مدیران زراعت و کارشناسان تغذیه کلزا سراسر کشور افزود: حتی اگر روغن به اندازه کافی داشته باشیم و کنجاله هم صادر کنیم؛ برای پایداری کشاورزی باید کلزا بکاریم. معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: شرط باید این باشد که تا 5 سال آینده حدود 750 هزار هکتار، نزدیک به 25 درصد از سطح زیر کشت گندم و جو آبی کشور باید به کلزا اختصاص یابد. کلزا در تناوب با نیشکر 17 درصد تقاضای آبی و 30 تا 40 درصد هزینه های آماده سازی بستر کشت نیشکر را کم می کند. خاک های ما به لحاظ حاصلخیزی وضعیت مطلوبی ندارد و اگر این روند ادامه پیدا کند اتفاق خاصی برای تولید نخواهد افتاد، کشاورزی حفاظتی و کشت گیاهانی مثل کلزا باعث افزایش حاصلخیزی خاک خواهد شد.

مهندس کشاورز با اشاره به اهمیت کشت کلزا و نقش تغذیه در زراعت کلزا افزود: بررسی های ما در دو سال گذشته نشان داد که باورها در مورد کلزا باورهای درستی نبود؛ ظرفیت افزایش عملکرد در ایران حتی از اروپا هم بیشتر است و در تمام اقلیم های ایران قابل کشت است؛ استقبال زیاد کشاورزان در سال جاری ناشی از ظرفیت تولید این گیاه زراعی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی واردات کلزا را به عنوان یکی از عوامل تهدید کشت کلزا برشمرد و افزود دو تا سه سال آینده باید خود اتکایی را به 30 درصد افزایش بدهیم.

مهندس کشاورز با اشاره بر عوامل تغذیه، بیماری ها و عملیات خاک ورزی به عنوان سه مشکل اصلی در کشاورزی و در زراعت کلزا تاکید کردند، تغذیه در زراعت کلزا فراموش شده است؛ خیلی از آسیب ها و کاهش عملکرد در درجه اول به خاطر تغذیه نامناسب می باشد. دانش تغذیه باید عوض شود و تغذیه باید براساس شرایط رشد، شرایط فیزیولوژیکی گیاه، مراحل رشد گیاه، نوع آبیاری و شرایط اقلیمی به صورت اختصاصی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: کلزا گیاه مدیریت پذیر است و نسبت به خواسته ها رفتار متفاوتی دارد؛ یکی از خواسته های کلزا تغذیه صحیح است. کیفیت و کمیت تولید، بازار رسانی، پایداری تولید و مرغوبیت تولید محصولات کشاورزی در گرو تغذیه مناسب است.

مهندس کشاورز معرفی افراد کارشناس، خبره و آموزش دیده به عنوان مرجع و پاسخگوی مشکلات بخش کشاورزی در هر استان را به عنوان یکی از پیشنهادها و خواسته های معاونت زراعت از موسسه تحقیقات خاک و آب عنوان کرد که در موقع لزوم کشاورزان منطقه با مراجعه به این افراد که آموزش های لازم را دیده اند بتوانند پاسخ سوالات خود را دریافت کنند و حرکت انتقال دانش از محققین به زارعین تسریع گردد و لازم است همه در این کار تلاش کنند.

انجام پایلوت های تغذیه در اراضی کشاورزان با استفاده از ارقام رایج کلزا در استان های هدف از دیگر خواسته های مهندس کشاورز از موسسه تحقیقات خاک و آب بود. ایشان اظهار امیدواری کرد عقب ماندگی دو دهه گذشته در بحث تغذیه کلزا تا دو سال آینده برطرف گردد. همچنان که در بحث استفاده از رقم مناسب ما به نتایج خوبی رسیدیم؛ تراکم و تاریخ کاشت مهندسی شده است و ابهام فنی در این خصوص وجود ندارد.

مهندس کشاورز در پایان با تاکید بر وجود دانش فنی و توانمندی علمی در موسسه تحقیقات خاک و آب در خصوص مدیریت تغذیه کلزا خواستار روابط و همکاری بیشتر بین همکاران ستاد و مراکز استانهای معاونت زراعت با محققین موسسه تحقیقات خاک و آب شد.



      



کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0