پنج‌شنبه, 30 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۰۷/۱۹ 
  • تعداد بازدید : 659
رئیس موسسه تحیقات خاك و آب اعلام كرد: نقشه تعیین تناسب اراضی برای محصولات مختلف تحت كشت آبی تا پایان سال نهایی می‌شود

رئیس موسسه تحیقات خاک و آب از نهایی شدن تهیه نقشه تعیین تناسب اراضی برای محصولات مختلف تحت کشت آبی تا پایان سال خبر داد.

کامبیز بازرگان در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: تهیه نقشه تعیین تناسب اراضی برای محصولات مختلف تحت کشت آبی، با هدف تعیین الگوی کشت برای این اراضی در دست انجام است.

وی افزود: کار تهیه این نقشه از اواخر سال ۹۳ آغاز شده است و سفارش دهنده آن، معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی بود.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب پروژه تهیه نقشه تعیین تناسب اراضی برای محصولات مختلف تحت کشت آبی در ۸,۵ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور تهیه می‌شود. خروجی‌های اولیه این نقشه بیرون آمده و باید با بررسی میدانی، اصلاحات لازم روی نقشه انجام شود.

وی ادامه داد: در این پروژه، هر منطقه تحت کشت بر اساس خصوصیات خاک، اقلیم و نیازهای گیاه (شامل نیازهای گرمایی، سرمایی و دوره گلدهی، نیاز خاک شامل عمق خاک، بافت خاک نفوذ پذیری خاک) روی نقشه مشخص می‌شود. براساس اطلاعات به دست آمده، اراضی به درجات مختلف تقسیم می‌شوند. دلیل درجه‌بندی نیز روی نقشه توضیح داده می‌شود. مثلا اگر اراضی برای کشاورزی نامناسب تشخیص داده شده و یا زمین درجه سه است، دلیل این درجه بندی که ممکن است ناشی از شرایط اقلیم، وجود سنگریزه، سفتی خاک و غیره باشد، برای محصولات مختلف ذکر می‌شود.

بازرگان بیان کرد: نقشه تعیین تناسب اراضی برای محصولات تحت کشت آبی لایه مهمی از برنامه‌های الگوی کشت است. بعد از تکمیل این نقشه، بحث موجود بودن آب و نیاز آبی همچنین مطالعات اجتماعی و اقتصادی احتمالاً روی نقشه تعیین تناسب اراضی سوار می‌شود تا بگویند اولویت اول هر پهنه در برنامه الگوی کشت، چه محصولی باید باشد.

به گفته وی از آنجا که نقشه تعیین تناسب اراضی براساس نقشه‌های جدید و قدیمی خاک تهیه شده است، باید با بررسی‌های میدانی وضعیت تغییرات خاک یک منطقه را روی نقشه جدید تهیه شده مستقر کرد. زیرا خاک برخی نقاط ممکن است به دلیل زهکشی شوری خود را از دست داده باشد و یا نقاط دیگر به دلایل مختلف شور شده باشد.

رئیس موسسه تحیقات خاک و آب افزود: دولت شاید امسال الگوی کشت اراضی آبی را ارائه دهد. بنابراین ما به شدت فعال هستیم و امیدواریم که هرچه زودتر تا قبل از پایان سال، این پروژه را به پایان برسانیم.

وی درباره اعتبارات اختصاص داده شده برای تهیه این نقشه گفت: حدود ۱,۵ میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده است که هنوز بخشی از آن اختصاص نیافته است. از آنجا که برای تهیه این نقشه حقوق پرسنل دولتی فعال در آن در نظر گرفته نشده است، برای تهیه چنین نقشه‌ای دو تا سه برابر رقم اختصاص یافته، باید اعتبار صرف شود. البته اطلاعات به‌دست آمده در این نقشه نیز برای کشور بسیار ارزشمند است.

بازرگان درباره احتمال تهیه نقشه تعیین تناسب اراضی برای زمین‌های دیم عنوان کرد: از آنجا که در اراضی دیم تنوع کمتری از نظر کشت وجود دارد و در این مناطق گندم دیم، نخود دیم و چند محصول دیگر داریم، پهنه‌بندی اراضی آبی برای ما از اولویت بیشتری برخوردار بود. اما از نظر جایگزینی محصولات دیم با گیاهان دارویی که درآمد بیشتری برای کشاورزان کسب می‌کند، تهیه چنین نقشه‌ای برای این مناطق هم معنا دارد و می‌تواند اولویت بعدی ما باشد.

وی افزود: با توجه به حجم کار این امکان نبود که برای کل کشور نقشه تعیین تناسب اراضی تهیه کنیم. اما از آنجا که نقشه‌ها و مطالعات انجام شده برای زمین‌های آبی و دیم بوده اما روی زمین‌های آبی کار دقیق‌تری انجام داده‌ایم، بنابراین برای تهیه نقشه برای مناطق دیم، با صرف انرژی کمتری می‌توانیم کار را به انجام برسانیم.

اگرچه وسعت اراضی دیم در ایران بیش از اراضی آبی است اما رئیس موسسه تحیقات خاک و آب گفت: با صرف حدود ۱,۵ میلیارد تومان می‌توان نقشه تعیین تناسب اراضی را برای این مناطق تهیه کرد. زیرا اراضی دیم یکنواختی بیشتری نسبت به زمین‌های آبی دارند.

منبع: خبرگزاری ایانا
لینک خبر




کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0