جمعه, 10 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ 
  • تعداد بازدید : 1300
next    /  3 prev
جلد دوم كتاب راهنمای تغذیه گیاه به چاپ رسید

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب همزمان با چاپ دوم جلد اول کتاب راهنمای تغذیه گیاه، جلد دوم این کتاب نیز با ترجمه آقای دکتر جهانشاه صالح عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان به چاپ رسید.

"راهنمای تغذیه گیاه" با نام اصلی "Handbook of Plant Nutrition" یکی از بهترین مجموعه­ هایی است که تاکنون در زمینه تغذیه عملی گیاه تهیه شده و می­ تواند مورد استفاده دانشجویان، پژوهشگران و اساتید علم تغذیه گیاهی قرار گیرد. فصل ­های مختلف این کتاب توسط محققان برجسته از دانشگاه­ های معتبر دنیا گردآوری شده و ویرایش نهایی علمی و ادبی آن به وسیله دو دانشمند گرانقدر یعنی پروفسور بارکر از دانشگاه ماساچوست آمریکا و پروفسور پیلبیم از دانشگاه لیدز انگلستان صورت گرفته است.

آقای دکتر کامبیز بازرگان رییس موسسه تحقیقات خاک و آب در پیشگفتار این کتاب آورده است:

" مدیریت صحیح تغذیه گیاه در مزارع و باغ ها بدون شک تأثیر انکار ناپذیری بر بهبود کمی و کیفی تولیدات گیاهی و وضعیت تغذیه جوامع انسانی خواهد داشت، چرا که تغذیه بهینه گیاه به غنی سازی طبیعی محصولات کشاورزی منجر می ­شود و با تأمین عناصر و ترکیبات مورد نیاز، انسان را از مصرف داروها و مکمل­ های شیمیایی که معمولاً عوارض جانبی نیز به دنبال دارند، بی­ نیاز می­ کند. شایان ذکر است مصرف محصولات تولیدی در مزارع فاقد مدیریت صحیح تغذیه باعث می­ شود که با وجود کسب انرژی لازم، بدن با کمبود عناصر، ویتامین ها و سایر ترکیبات ضروری و در واقع گرسنگی سلولی مواجه شود. یکی از رسالت های مهم موسسه تحقیقات خاک و آب، ترویج مصرف بهینه کودهاست که از این طریق گام موثری برای ارتقای سلامت جامعه برداشته خواهد شد. کتاب «راهنمای تغذیه گیاه» به عنوان یکی از کتاب­ های سودمند و راهنما می­ تواند ضمن استفاده توسط مدرسین، پژوهشگران و کارشناسان در حوزه تغذیه گیاه، راهبردهای صحیح تغذیه گیاهی را به جامعه متخصصین و بهره برداران کشاورزی معرفی نماید. این کتاب توسط جمعی از برجسته ترین دانشمندان علم تغذیه گیاهی نگاشته شده و توسط همکار گرامی جناب آقای دکتر جهانشاه صالح به فارسی برگردانده شده است که بدینوسیله از زحمات ایشان و سایر دست اندرکاران مسئول در ستاد موسسه تحقیقات خاک و آب، به ویژه همکاران بخش خدمات فنی و تحقیقاتی و همچنین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان تشکر و قدردانی می­ نمایم. امید است خداوند تبارک و تعالی به همه زحمت کشان واقعی در عرصه جهاد کشاورزی کشور، سلامتی و توفیق روزافزون عطا فرماید. ان شاءاله ".



  


 ایجاد شده توسط بخش خدمات فنی و تحقیقاتی



کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0