پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۰۴/۲۸ 
  • تعداد بازدید : 1233
برگزاری كارگاه آموزش آشنایی با قابلیت های نرم افزار گوگل ارث و آرك جی آی اس در مدیریت و كاربرد اطلاعات مكانی در موسسه تحقیقات خاك و آب

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب به همت بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک، کارگاه آموزشی" آشنایی با قابلیت های نرم افزار گوگل ارث و آرک جی آی اس در مدیریت و کاربرد اطلاعات مکانی" به مدت سه روز از روز 96/4/19 و با حضور محققان و اعضای هیئت علمی بخش های تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک و ارزیابی اراضی و محققان حوزه خاکشناسی و پدولوژی ستادی و بخش های تحقیقات خاک و آب در سراسر کشور در ستاد موسسه آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه کارگاه، آقای دکتر کامبیز بازرگان رییس موسسه تحقیقات خاک و آب ضمن عرض خیر مقدم به شرکت کنندگان با بیان اینکه بحث آموزش از ابتدای سال به طور جدی تری در حال پیگیری میباشد افزود: موسسه از همکاران توانمند و خلاق در ستاد و استان ها برخوردار میباشد که با آموزش و ارتقاء دانش آنها کارآمدی آنها افزون خواهد شد.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب ادامه داد: در حوزه خاکشناسی و ارزیابی به شدت نیازمند تزریق انرژی، پول، وقت و ایده های جدید هستیم و موسسه هم بارها این اعلام آمادگی را داشته است.

دکتر بازرگان همچنین ادامه داد: در حوزه طرح ها هم ما منتظر ایده ها و طرح های نو هستیم و در حوزه تکمیل، تجهیز و کمک به فراهمی زیرساخت ها نیز تلاش های قابل توجهی شده است که رویکرد مطالبه گرانه برای دریافت امکانات و شرایط  این امر را تسریع می نماید.

دکتر بازرگان در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن تأکید بر ارتقاء ارتباط سیستماتیک با بخش های ستادی یا استانی گفتند: کار ما تیمی است و ستاد و استان با هم کار می کنند. نقش همکاران استان ها فقط جمع آوری اطلاعات نیست بلکه در تحلیل و گزارش های نهایی هم باید نقش ایفا کنند. از نظر مشارکت باید فضای مشارکت بیشتری را همکاران ستادی برای همکاران استانی فراهم کنند. دکتر بازرگان در خصوص محتوای کلاس آموزشی هم گفت: درست است که بعضی از دوستان در زمینه موضوع مورد آموزش آگاه هستند ولی اینجا محل تبادل اطلاعات است و کسانی اطلاعات بیشتری دارند با کسانی که کمتر می دانند سوالات متفاوتی دارند. این کارگاه با پایه خاکشناسی و رده بندی و با این پیش فرض که همکاران تا حدودی اطلاعات اولیه دارند طراحی شده است.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب در پایان با اشاره به وجود خلاء بین حوزه شناسایی و مدیریت خاک ادامه داد: موسسه تحقیقات خاک و آب در نظر دارد یک نشستی با حضور همکاران، صاحب نظران شاغل، بازنشسته و دانشگاهی در مورد آینده پدولوژی و خاکشناسی کشور برگزار کند و به این سوال پاسخ دهد که آیا روند در حال انجام در حوزه شناسایی خاک شکاف بین حوزه شناسایی و مدیریت را پر میکند یا باید شرایط تغییر کند. ما استقبال میکنیم که همکاران روی این موضوع ایده و فکری داشته باشند، روی جایگاه پدولوژی و خاکشناسی در شرایط الان کشور و نحوه پاسخگویی نتایج این نوع پژوهش ها به شرایط فعلی کشور استقبال می کنیم که همکاران اطلاعاتی را بدهند.

در ادامه آقای دکتر کامران افتخاری رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک نیز با عرض خیر مقدم و خوش آمد گویی، ارتقاء سطح دانش و مهارت های کارکنان برای استفاده از ابزارهای گوگل ارث و آرک / جی آی اس، ایجاد زمینه برای استفاده مطلوب از نرم افزار ها برای تهیه نقشه های خاکشناسی و طبقه بندی اراضی، تبادل نظر در مورد تکنيک ها، فن آوری ها و ابزار نوین در مدیریت و کاربرد اطلاعات مکانی، تبادل نظر در مورد ارائه راهکارهای عملی به منظور ارتقاي کیفیت مطالعات خاکشناسی، استانداردسازی شیوه استفاده از ابزارهای موجود برای تهیه گزارش ها و نقشه های خاکشناسی و طبقه بندی اراضی را از اهداف مورد انتظار کارگاه مذکور برشمرد و به تشریح برنامه های آموزشی پرداخت و در ادامه آقای مهندس عباس گلی جیرنده وارد مبحث اصلی دروس آموزشی شدند.

    


ایجاد شده توسط بخش خدمات فنی و تحقیقاتی



کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0