جمعه, 31 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۰۳/۲۰ 
  • تعداد بازدید : 1140
برگزاری همایش روز جهانی محیط زیست و " استفاده بهینه از كود و سم" 17 خرداد ماه 1396، اصفهان

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب روز 15 خرداد (5 ژوئن)، هر سال در سراسر جهان با عنوان روز جهاني محيط زيست گرامي داشته مي شود از اين روي دفتر محيط زيست و سلامت غذا در سازمان جهاد كشاورزي استان به همراه مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبیعی اقدام به برگزاري همايشي با عنوان " محيط زيست و استفاده بهينه از كود و سم " نمود که در روز 17 خرداد ماه از ساعت 8 تا 12 در سالن شهيد دادخواه سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان برگزار شد. اين مراسم كه با حضور قائم مقام، معاونين و مديران داخلي سازمان جهاد کشاورزی، رئیس و معاونین مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبیعی استان اصفهان، صاحب نظران، اعضاء هیأت علمی، کارشناسان، مديريت هاي جهاد كشاورزي شهرستان ها و كارشناسان مراكز و همچنين ادارات و بخش هاي مختلف دولتي و خصوصي از قبيل اداره كل محيط زيست استان، اداره كل استاندارد، اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان، شركت آب و فاضلاب روستايي، شركت آب و فاضلاب شهري، مدير كل عشاير، اداره كل دامپزشكي و همچنين ديگر ارگان های ذیربط استان تشكيل شد. در این همایش ابتدا پس از حمد خدا و تلاوت قرآن مجيد و نواختن سرود ملي جمهوري اسلامي ايران، جناب آقای مهندس مهرداد مرادمند قائم مقام محترم سازمان جهاد كشاورزي استان درمورد حفظ محيط زيست براي نسل هاي آينده و نيز گراميداشت آن در اين روز سخناني ايراد نمود.

سپس طبق برنامه جناب آقاي دكتر حمیدرضا رحماني دبير همايش و مشاور ريس سازمان جهاد كشاورزي و مسئول دفتر محيط زيست و سلامت غذا در مقدمه اي بر روز جهاني محيط زيست و بیان مسائل كود و سم در اين ارتباط سخنانی ايراد نمود. ایشان در مورد تخريب فيزيكي محيط زيست، مديريت هاي نادرست زيست محيطي، توليد آلاينده هاي شهري و صنعتی و مضرات آن بر روي سلامتي انسان، باقیمانده های کود و سم در محیط زیست و محصول و پیامدهای آن بویژه در سلامت انسان و همچنين اهميت كشت ارگانيك و محصول سالم توضیحاتی ارائه كرد.

دکتر رحمانی رییس بخش تحقیقات خاک و آب در سخنان خود به تغيير وسيع اكولوژيكي، جنگل زدايي، فرسايش و بيابان زدايي، كاربرد وسيع از اراضي، تغييرات در تعادل اتمسفر و ذخيره گاه هاي بزرگ آبي و آلودگي بيولوژيكي آن ها بویژه در کشورهای در حال توسعه اشاره کرد و بیان نمود که كميسيون توسعه و محيط زيست جهان برآورد كرده است كه با جمعيت 8/2 ميليارد نفري پيش بيني شده در جهان در سال 2025 انرژي مورد نياز 5 برابر سال 1980 خواهد بود که اثرات زيست محيطي استفاده از سوخت ها و انرژي سبب كاهش منابع جنگلي و آلودگي هوا، آب و خاك خواهد شد. مسئول محیط زیست و سلامت غذا، اشاره نمود که برآوردها نشان مي‌دهد كه تا سال 2020 براي تأمين نياز غذايي مردم بايستي ميزان توليد سالانه غلات 40% افزايش يابد. به ‌عبارت ديگر میزان غلات تولیدی در جهان بايد از 1/773 ميليارد تن در سال 1993 به 2/5 ميليارد تن و حتی به چهار میلیارد تن در سال 2020 برسد تا جوابگوي افزايش جمعيت جهاني باشد و اين درحالي است كه بايد 85% افزايش توليد غلات در كشورهاي در حال توسعه اتفاق بيفتد که پیامدهای زیست محیطی آن نیز گریبانگیر این کشورهاست. در ادامه نامبرده در مورد امنیت غذایی اشاره نمود که در کشور ما 10 درصد ثروتمندترين قشرهای درآمدی، حدود 30 درصد از کل مصرف را به خود اختصاص می دهند در حاليکه اين سهم برای 10 درصد از فقيرترين افراد جامعه 1/5 درصد است بنابراین در یک استراتژی مدون بايستی به تمام جوانب امر توجه گردد در غير اين صورت ممکن است وضعيتی پيش آيد که با توليد غذای سالم امکان مصرف آن برای مصرف کننده ميسر نگردد و مشکلات تغذيه ای جامعه را با چالش جدی روبرو نمايد.

دکتر رحمانی بیان نمود که در ایران از یک طرف متولی خاصی برای غذا و تأمین امنیت غذایی وجود ندارد و از سوی دیگر سازمان های مختلف با مسئولیت های موازی و نه چندان موفق وجود دارند و گاه به دلیل ناهماهنگی و مغایرت موجود بین نیازمندی های اعلام شده از طرف سازمان استاندارد ملی ایران و معاونت غذا و دارو، تولیدکنندگان مواد غذایی با بلاتکلیفی مواجه می شوند این در شرایطی است که وزارت جهاد کشاورزی اصلی ترین نهاد تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی است.

مسئول محیط زیست و سلامت غذا تأکید کرد ما لازم است برای تأمین امنیت غذایی جامعه علاوه بر کمیت به کیفیت غذای تولیدی توجه کنیم اما توجه به این مقوله فقط به توجه مقطعی به استانداردهای پس از تولید راهگشا نیست و لازم است به پروسه تولید از قبل از کشت تا زمان رسیدن محصول بر سر سفره توجه ویژه کرد. این مهم در قالب آیین کار GAP در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است و در حال حاضر در دستور کار دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. تاکنون بیش از 33 آیین کار در این زمینه تدوین شده است که لازم است ابتدا دستورالعمل اجرایی آن ها تهیه و سپس پایلوت های اجرایی آن ها انجام و پس از نهایی شدن این دستورالعمل ها در اجرا مورد استفاده قرار گیرد. در استان اصفهان به همت دفتر محیط زیست و سلامت غذا و پیگیری لازم در مورد محصول پیاز اقداماتی صورت گرفته است. در این رابطه اولاً دستورالعمل مربوطه توسط محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان بازنگری و اجرایی شده است ثانیاً پایلوت اجرایی آن در دو شهرستان فریدن و فلاورجان توسط دفتر محیط زیست و سلامت غذا اجرایی گردیده است و سایر محصولات غالب و حساس در این زمینه نیز در دستور کار این دفتر قرار دارد.

پس از سخنراني دكتر رحماني مسئول دفتر محيط زيست و سلامت غذا، جناب آقاي مهندس رحيمي مدير حفظ نباتات استان درباره وضعيت كود و سم در كشاورزي و همچنين مقايسه استفاده از كود و سم در ايران با ديگر كشورهاي دنيا پرداخت. سپس عضو هیأت علمی بخش تحقيقات خاک و آب و مسئول گروه نظارت و نمونه برداری کود استان، آقای دكتر ملاحسيني سخناني در مورد كودها (فرصت ها و چالش ها) ايراد كرد. وي در سخنان خود نحوه ثبت مواد كودي از نظر كنترل كيفي اين محصولات و برخورد با متخلفيني كه در بازار از كودهاي ناهنجار و بدون مجوز استفاده ميكنند و نيز نظارت در اندازه گيري مواد كودي در آزمايشگاه مرجع كود استان و نيز چگونگي اجراي آيين نامه ثبت و كنترل كيفي مواد كودي در كشور سخناني را مطرح كرد. پس از ايشان نيز جناب مهندس جلالي از بخش تحقيقات گياه پزشكي مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبیعی درباره سموم (فرصت ها و چالش ها) سخناني را عنوان كرد. وي آماري از مصرف سموم در كشورهاي مختلف و مقايسه آن ها با ايران و همچنين اثرات سموم در كاربران و مصرف كنندگان آن ها و آلوده شدن خاك به سموم و نيز آلوده شدن آب ها از جمله آب هاي زيرزميني به سموم نيتراته و استفاده بي رويه از علف كش ها و مضرات استفاده بي رويه از اين مواد را خاطر نشان كرد. سپس از بخش اداره كل حفاظت محيط زيست استان اصفهان سركار خانم مهندس صفي قلي مسائل زيست محيطي استان و اقدامات انجام شده در زمینه مديريت پسماند، شناسايي واحدهاي صنعتي سبز، سيستم پايش لحظه اي كارخانه ها و نيروگاه ها، كنترل كيفيت بنزين و گازوئيل مصرفي خودروها مطالعات انجام شده در شعاع 50 كيلومتري اطراف شهر اصفهان، پايش منابع آب زيرزميني و همچنين به تهیه اطلس آلودگی خاك استان كه توسط مشاور تهيه شده است را اشاره نمود. در اخر نيز پانل پرسش و پاسخ با حضور سخنرانان برگزار گردید و به سوالات حاضرين در همايش پاسخ داده شد.






ایجاد شده توسط بخش خدمات فنی و تحقیقاتی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0