جمعه, 10 فروردين 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۰۲/۱۶ 
  • تعداد بازدید : 1213
استاندارد كودهای زیستی تدوین می گردد

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب آقای دکتر هادی اسدی رحمانی، رییس بخش تحقیقات بیولوژی خاک در جلسه هماهنگی کمیته های تدوین استاندارد کودهای زیستی که با حضور رؤسای این کمیته ها در بخش تحقیقات بیولوژی خاک تشکیل گردید بیان داشت:

تدوین استاندارد شش کود زیستی با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به محققین بخش تحقیقات بیولوژی خاک سپرده شد است. بر همین اساس کمیته تدوین استاندارد برای هر گروه تشکیل گردید که رؤسای این کمیته را محققان بخش تحقیقات بیولوژی خاک و اعضاء آن شامل تولید کنندگان کودهای زیستی، انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای زیستی و اساتید دانشگاه و نماینده گان سازمان ملی استاندارد به عنوان دبیر کمیته های مذکور تشکیل داده اند. رییس بخش تحقیقات بیولوژی خاک افزود: در حال حاضر پیش نویس 6 استاندارد کودهای زیستی تهیه شده است و در این جلسه با حضور سرکار خانم مهندس مختاری مسئول پژوهشکده غذایی و کشاورزی به عنوان نماینده سازمان ملی استاندارد و دبیر کمیته ها بررسی های نهایی در موسسه تحقیقات خاک و آب انجام و پس از تکمیل و اعمال نظرات برای تصویب به سازمان ملی استاندارد ارسال خواهد شد.

دکتر اسدی رحمانی افزود: همچنین استاندارد دیگری با عنوان "واژه نامه کود های زیستی" توسط این کمیته ها در حال تهیه می باشد. در ادامه جلسه سرکار خانم مهندس مختاری با بیان خلاء وجود استاندارد ملی و بین­ المللی در این حوزه افزود: وجود این خلاء باعث شد که تولید کنندگان و وارد کنندگان کودهای زیستی که نیاز به دریافت مجوزهای قانونی برای فعالیت خود بوده اند دچار مشکل شوند. البته این موضوع بخصوص در حوزه واردات پر رنگ تر بوده است. بر همین اساس پیشنهاد تدوین کودهای زیستی شکل گرفت. ایشان افزودند هدف از تشکیل استاندارد آن است که منافعی را هم برای تولید کننده هم برای مصرف کننده تأمین کند. همچنین راهکاری برای سازمانهای نظارتی فراهم نمایند تا بتوانند این محصولات را کنترل نمایند. به همین منظور هم در کمیته تدوین استانداردها نمایندگانی از مؤسسات علمی، تامین و تولید کنندگان و انجمن حمایت از مصرف کنندگان دعوت خواهند شد.

عناوین استانداردهای در حال تدوین در بخش تحقیقات خاک و آب به شرح ذیل می باشد:

1- کودهای زیستی- مایه تلقیح های حاوی قارچ های میکوریز- آربسکولار

2- کودهای زیستی- مایه تلقیح حاوی باکتری های حل کننده فسفات

3- کودهای زیستی- باکتری های محرک رشد گیاه

4- کودهای زیستی- حاوی باکتری های ریزوبیوم

5- کودهای زیستی- واژه نامه

6- کودهای زیستی- مایه تلقیح حاوی باکتری های کمپوست ساز

7- کودهای زیستی- کود زیستی گوگردی (باکتری های تیوباسیلوس)

    


ایجاد شده توسط بخش خدمات فنی و تحقیقاتی



کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0