شنبه, 1 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ 
  • تعداد بازدید : 937
مهمترین فعالیت های موسسه تحقیقات خاك و آب در سالی كه گذشت

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب آقای دکتر کامبیز بازرگان در آستانه ولادت حضرت علی (ع) و در مراسم جشنی که به همین مناسبت برگزار گردید در جمع همکاران موسسه تحقیقات خاک و آب ضمن حضور، گزارشی از فعالیت ها و اقدامات انجام شده بخش ها و واحدهای تابعه در سال گذشته را ارائه نمودند.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب با توجه به اینکه جلسه در ابتدای سال برگزار شد ضمن تبریک سال نو به همکاران گزارشی از وضعیت اعتباری موسسه در سالی که گذشت را ارائه نمودند.

دکتر بازرگان در خصوص دیگر فعالیت های سال گذشته موسسه ادامه داد: در بخش خاکشناسی و تناسب اراضی کار مهمی که حدود 3 سال گذشته شروع شده در سالی که گذشت خصوصاً در انتهای سال با انجام کارهای فشرده و برگزاری جلسات متعدد، سامانه تناسب اراضی شکل گرفت و یک حوزه مطالعاتی در این سامانه بارگذاری شده و اطلاعات چند حوزه مطالعاتی نیز آماده و انشاالله تا آخر فروردین کار تناسب اراضی برای نیمه غربی کشور برای محصولات عمده زراعی و باغی به اتمام خواهد رسید و تحت سامانه وب وب (وب GIS) ارائه خواهد شد که از اقدامات مهم و با ارزش موسسه خواهد بود.

در بخش شیمی، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه هم فعالیت های زیادی انجام شد از جمله طرح ماده آلی که به سفارش معاونت آب و خاک بود طی جلسات متعدد ارائه شد. از دیگر برنامه­ های خوب و بزرگ دیگر در این بخش می توان به حوزه حاصلخیزی خاک و کربن اشاره داشت. همچنین بخش در موارد متعدد در ارتباط با مخاطبین خصوصاً مدیران وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی مسائل تغذیه ­ای بودند و دستورالعمل های تغذیه ای  از جمله سرمازدگی که قبلاً مشکلاتی برای برخی نقاط کشور بوجود آورد ارائه شد و با انجام پایلوت هایی در سطح کشور، اثبات کرده اند که فرمول تغذیه­ ای موسسه موثر بوده و افزایش عملکرد قابل توجهی را برای محصولات کشاورزی به همراه داشته است به نحوی که در این رابطه در سال 95 آقای دکتر علیرضا جعفرنژادی عضو هیئت علمی و محقق موسسه تحقیقات خاک و آب در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان از طرف وزیر جهاد کشاورزی مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش آزمایشگاهها هم بیش از 20 استاندارد کودی را که محل اختلاف با فعالان عرصه کود بود، به لحاظ کیفی مورد بازنگری قرار داده اند. در این حوزه همچنین به خاطر کمبود فضای آزمایشگاهی و اتاق کار، تجهیز بخش آزمایشگاه ها در دستور کار قرار گرفته که انشاالله در انتهای فصل مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

در بخش آبیاری و فیزیک خاک بازنگری سند ملی آب از اهم دستاوردهای بخش مذکور بوده که ضمن طراحی سامانه توسط موسسه پژوهشهای برنامه ریزی و اقتصادی کشور بخش زیادی از اطلاعات موسسه تحقیقات خاک و آب در این سامانه بارگذاری شده است و انشاالله بزودی این سامانه آماده ارائه و رونمایی می باشد. به منظور افزایش بهره­ وری آب با رویکرد موسسه کارهای خوبی در این بخش انجام شد که مورد استقبال مدیران سازمان قرار گرفت که بزودی مستندات آن تهیه و به مراجع ذیربط ارائه خواهد شد.

در بخش تحقیقات بیولوژی خاک در سالی که گذشت فناور برتر، پژوهشگر برتر و دریافت جایزه جشنواره خوارزمی از دستاور های با ارزش این بخش بود که باعث افتخار موسسه می باشد. قرارداد همکاری با شرکت دانش بنیان در خصوص قارچ میکوریزا، انجام پروژه گوگرد و پیگیری قراردادهای واگذاری کودهای بیولوژیک به بخش خصوصی از دیگر فعالیت های مهم این بخش می باشد.

در بخش اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی طرح پایش اراضی استان البرز به نتیجه نهایی رسید و پیگیری طرح پایش آلودگی خاک و محصولات در شورای عالی سلامت در حال انجام است. شورورزی و شوری از دیگر طرح های مهم در حال انجام در این بخش می باشند.

در بخش خدمات فنی و تحقیقاتی راه اندازی مرکز رشد به امضا رسید و در گام بعدی انشاالله بتوانیم مجوز تأسیس مرکز رشد تخصصی خاک و آب را برای اولین بار در کشور راه­ اندازی نماییم. تجهیز دستگاه ها و بهینه کردن وضعیت پورتال موسسه از جمله فعالیت های ارزنده این بخش در سال گذشته بود.

در ثبت کنترل کیفی مواد کودی علیرغم انتقاداتی که به این حوزه داشته اند حدود 800 نمونه کودهای بی کیفیت و آلوده در مرحله اول عدم تأیید قرار گرفته اند. نزدیک به 2000 نمونه در طی این دو سال کنترل کیفی بازار انجام شد و در آخرین مرحله کنترل کیفی یکی از کارخانجات که نزدیک به ده هزار کیسه کود آلوده تولید کرده بود و می توانست وارد محصولات کشاورزی که غذای مردم را تامین میکند بشود، بر اساس مستندات موسسه تحقیقات خاک و آب برخورد قانونی لازم (توقیف تولید و جریمه نقدی) صورت گرفت و شفاف سازی بسیار خوبی در این حوزه انجام گرفت. به نحوی که کلیه ارگان های وزارت جهاد کشاورزی با اعتماد کامل به موسسه نسبت به تهیه و توزیع کود در سراسر کشور اقدامات مربوطه را انجام خواهند داد.

  




ایجاد شده توسط بخش خدمات فنی و تحقیقاتی



کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات خاک و آب می‌باشد.
6.1.7.0
V6.1.7.0